Plet and Jef

4 september 2017 - Jeffreys Bay, Zuid-Afrika

Wat een ervaring was dat he.. Plettenberg zal ik niet snel vergeten. De reis naar Plet ging erg snel, was maar een half uurtje met de bus. Daar aangekomen in het hostel. Een prima kamer met een heerlijk bedje. Vanuit de kamer had ik uitzicht op de oceaan. Primaa. Al snel kwam ik in gesprek met een Duits meisje Sophia. Wat een leuke en spontane meid was dat zeg. Ze werkte in een nationaal park en deed daar vrijwilligerswerk. Ik vroeg haar of ze mee uit eten wilde, maar daar was ze te moe voor. Dus ging ik alleen met de Belg wat eten. Een heerlijk pasta restaurant. Mmmh echt super! Een heerlijk wijntje erbij. Super. Na het eten lekker terug gegaan en daar bij het kampvuur nog een biertje gedaan met een engels meisje. Het koelde wat af dus toch maar binnen gaan zitten. Daar zaten drie Nederlandse meiden. Daar nog super gezellig mee zitten kletsen! En toen was het tijd om te gaan slapen, want de volgende dag stond er een mega avontuur op de planning, namelijk mijn Bungeejump.

Na een heerlijk nachtje slapen was de grote dag aangebroken. Brrr. Wat een zenuwen gingen door mijn lijf. Eerst nog een broodje gehaald bij de spar en toen de taxi in op naar DE brug. Daar aangekomen moest ik mijn melden, wegen en vervolgens kreeg ik een harnas aan. Gelijk 6x gecheckt of het wel echt goed vast zat. Ze gaven aan dat ik omgeroepen zou worden als het mijn beurt was om te springen. Oke. Nog even van een afstandje staan kijken hoe andere idioten van die brug af sprongen. Pffff wat zag dat er eng uit zeg. Oke, maar niet meer kijken en gewoon in het gras zitten. Daar nog even mijn leven overdacht. Mmh nee het was niet het moment om te gaan, haha. Want stel je voor dat er wel iets fout gaat, tja. Iets wat wel door mijn hoofd ging was die klootzakken van pesters van vroeg. Hoe klein zij mij kregen en hoe sterk ik nu ben. Ik dat onzekere meisje van toen gaat nu van de hoogste bungeebrug ter wereld afspringen en dat doe ik, omdat ik het wil. Een moment van trotsheid ofzo. Nog vol in mijn gedachten hoorde ik ineens mijn naam. Shit. Nu al. Oke. Ik kom. Samen met een grote groep gingen we naar de plek. Maar eerst moesten we onder de brug door over een brug lopen. En niet een normale brug, maar een soort ijzeren kooi waar je aan alle kanten door heen kon kijken. Maar even een filmpje voor mama gemaakt, haha. Die zou never nooit over deze brug durven lopen. Daar liep ik dan. Stap, beweging van t ijzer, stap. Haha wauw. Wat een uitzicht. Zo mooi. Na ongeveer 5 mins lopen kwamen we bij het plateau uit. Wauw. Shit. hooooog. Boven ontmoeten ik twee jongens en een opa. Wauw die man was 77 en ging ook springen. Respect! Die jongens waren zo grappig. Een van die jongens was als een van de eerste aan de beurt. Wat een spanning op zijn gezicht. Het leek wel of hij moest spugen. Oeps, hij kwam zo stoer over.. en nu stond hij zo, hoe moest dat dan bij mij zijn. Oke niet te veel over na denken. Als een van de laatste was ik aan de beurt. Aan de ene kant fijn want al die andere keren was het goed gegaan..dus ja waarom bij mij niet..maar de spanning nam toe. Aan het begin was ik aan t dansen en kletsen maar steeds later steeds minder. En toen stond ineens een van die mannen voor mij, haakte mij aan mijn harnas en nam mij mee. Van een stralend gezicht naar een en al spanning. OK. Zitten en daar kreeg ik die dingen om mijn benen. De jongen zei dat hij mij 100% zeker veilig had vast gemaakt. Ja jonge, zou ik ook zeggen. Dus zelf nog even gecontroleerd, want ja ik heb er natuurlijk heel veel verstand van... En toen moest ik op staan, huppelend naar het randje.. De jongens begonnen te schreeuwen en ook opa begon te klappen haha. Shit. Nee. Dit is veelste hoog. Shit.. 3.. neee.. 2.... neeeeee. 1..... JUMP... En daar sprong ik. Gillend naar beneden. Kots neigingen.. en toen. Wauw. Een heerlijk gevoel in mijn buik en toen kon ik genieten. Wauw wat een uitzicht. Wauw. Onwijs mooi. Na een paar seconde bedacht ik mij.. ow shit ik hang aan mijn voeten, en die voelen een beetje gek. Ik werd bang. Bang dat mijn voeten eruit zouden glippen omdat mijn voetjes zo klein zijn.. Du mn voeten anders gedaan en toen zag ik het mannetje aankomen die mij kwam ophalen. Hij haakte mij aan en we gingen naar boven. Hij begon een heel gesprek, maar ik verstond er niks van, ik dacht alleen maar, wauw, ik leef nog haha. Eenmaal boven stonden er 4 mannen om mij heen die mij hielpen met loskomen van dat ding en geloofde niet dat ik een Nederlandse was, want mijn naam was echt Amerikaans. Oke boys, geloof lekker je eigen. Bye. Toen ik los was van alles was ik zo blij dat ik het gedaan had. Gelijk mama maar even geappt. Die dacht al dat ik er niet meer was omdat de sprong later was dan dat ik had gezegd haha. En toen was het de beurt aan opa. Daar zat hij dan dat mannetje, vol zelf vertrouwen hupte hij naar het randje en sprong hij als een vogel het diepe in. Zo onwijs cool. Toen hij boven was gingen we terug naar de begin plek. Weer over die brug. Wauw. Daar mijn foto's gekocht en mijn video. Moest natuurlijk wel bewijs materiaal hebben voor het thuisfront. Toen de taxi weer in en terug naar het hostel. Daar heeerlijk in een hangmat neergeploft met een biertje, want ik vond dat ik die wel verdiend had. Wauw. Toen ik later op de kamer kwam wilde iedereen op de kamer gaan braaien (bbqen) oke leuk. Dus vlees gehaald en een broodje. Echt super gezellig met zn alle om het vuur lekker wat eten en biertjes drinken top. Het idee ontstond om uit te gaan. Oke prima. Daar gingen we dan met alle meiden, drie uit Duitsland, een uit India en ik.  De namen waren moeilijk ofzo, dus ik heette Amsterdam en die uit India gewoon India haha. In de eerste kroeg was helemaal niemand.. bij de tweede kwamen we niet binnen omdat een van de meiden te jong leek en haar id niet mee had. Dus iedereen maar zn id gehaald en toch terug naar die kroeg. Ook daar was het niet druk maar wel leukere muziek. Na een biertje zie ik ineen opa en de twee jongens binnen lopen. Opa sprong bijna in mn arme. Wat een onwijs leuke man zeg haha. Dus met hun nog een borreltje gedronken en lekker gekletst. Ik werd uitgenodigd om langs te komen als ik weer in zuid Afrika ben, haha. Oke. En toen was het tijd om naar bed te gaan.

De volgende ochtend met een Sophia, India en België ontbeten. Een super leuk tentje. Een heerlijk bakje yoghurt gegeten mmmh. En toen was het tijd voor een hike op Robberg. De Belgische jongen had gevraagd of ik mee ging, het zou ongeveer 9.5 km zijn. Oke, dat kan ik wel. Zucht ik wist niet dat het bergje op bergje af was. Maar wauw wat een onwijs mooie geweldige wandeling was dit. Zwaar maar zo cool. Onwijs mooie uitzichten. Heel veel zeehonden gezien en een walvis. De terug weg was echt zwaar. Niet een gewoon paadje, maar stenen waar je over heen liep en een berg op met handen en voeten. Maar juist dat klimmen maakte het zo mooi. Als ik nu mijn foto's terug kijk, denk ik, nee het was veeeel mooier dan dit, maar dat is altijd. Ik heb genoten. En een moment heel erg beseft hoe mooi het allemaal is en hoe blij ik ben dat ik dit allemaal mag en kan doen. Na de wandeling was ik best moe en had ik mega honger en dorst. De taxi was er precies op tijd, dus dat was prima. Toen we aan kwamen bij het hostel stond de Baz Bus er al. Huh, we hadden toch nog anderhalf uur.. hij vertelde dat hij bijna geen mensen had dus dat hij te vroeg was. Zucht. Ik moest dus opschieten. Snel wat te eten en drinken gehaald bij de spar en toen de bus in. Afscheid genomen van de Belg en door naar Jeffrey's bay.

Daar aangekomen bedacht ik dat ik op tijd naar bed wilde. Ik had mijn eigen huisje geboekt met een onwijs mooi uitzicht op zee. Oke even douche.. omkleden.. iets eten en 1 biertje doen.. Zucht. Dat verliep dus anders. Vrij snel kwam ik in gesprek met een Zuid-Afrikaanse jongen. Hij deed wat afstandelijk maar verder wel gezellig. Ik zag dat hij al 3x naar mn handen had gekeken.. Dus vroeg hem wat er was met mijn handen haha. Hij zei, oh nee niks, ik zie dat je getrouwd bent meer niet. Oh nee he, niet weer, haha. In Nederland serieus nog nooit gehoord.. Maar goed, nee ik ben niet getrouwd en wat dan nog, kunnen toch kletsen haha. Oke hij kwam iets losser en toen kwamen er twee Belgische meiden aan lopen. David kenden deze meide van zijn vorige hostel dus dat was super gezellig. Zij waren met een privé tour en ook de tour jongen kwam bij ons zitten. Oke nog een biertje. Oke een rondje shotjes. Haha tjoee, dat was gezellig en toen was het ineens 1.00 uur haha. Heerlijk naar mijn bedje gegaan en super lekker geslapen.

De volgende ochtend met elkaar ontbeten even in het centrum geweest en toen was het tijd voor het laatste ding op mijn lijstje.. Paardrijden. Ik werd gebracht door een van de mannetje van hier. Hij vroeg of ik een leuke avond had gehad mt mijn man.? huh? Het was gewoon een jongen die ik net leerde kennen en verder niks. Nee maar je jullie hebben beide een ring om. WAUW! Hoe mensen dus op je letten haha. Maar goed op naar de paarden. Daar aangekomen kreeg ik een cap op en moest ik mijn inschreven. Hey de andere twee mensen waren ook Nederlands. Ik begon mijn gesprek in het Nederlands. Huh zegt die vrouw, je bent toch een lokal.. nee? Hoezo? Nou je was zo aan het lachen met die gene die je bracht en je we hoorde je Engels en dat klonk echt niet Nederlands. DANKUWEL. Dat iemand dat toch ooit nog eens tegen mij zou zeggen haha. Grappig. Nou hup naar de paarden. Ik kreeg een prima leuk mooi paardje. JUMP en daar zat ik. Best wel weer heel leuk om op een paard te zitten. Het eerste stuk was niet heel bijzonder maar wel fijn om even te wennen. En toen lekker draven. Zo fijn. En wauw. Ik kon het ook nog een beetje. In mijn hoofd hoorde ik Louise praten haha. Lang gelden kreeg ik nog wel eens les van Lou haha. En toen kwamen we aan bij een mega zand vlakte. Wauw. Zo indrukwekkend, zo mooi, zo vrij, zo een heerlijk gevoel. Daar nog een heel stuk gedraafd en toen kwamen we aan bij het strand. Dit gevoel, ja daar zocht ik naar. Dit was geweldig. Eerst nog een fotoshoot en toen volle galop over het strand langs de waterlijn. Zo gaaf. Zo leuk. Billen in het zadel gedrukt en gaan. Genoten! En toen weer terug. Daar stond mijn taxi op mij te wachten. Lachen gieren brullen en terug naar het hostel. Daar super lekker gedoucht, wat gegeten en toen nog 1 biertje gedronken en toen... lekker naar bedjeee.
Vandaag heb ik niet veel gedaan, eigenlijk niks. Heeerlijk een dagje in de zon. Mijn blog geschreven. Even op het strand geweest. En vooral genoten. Beseffen dat ik over een week weer bij de gemeente ben, weer mag sporten, in mijn huisje ben en alles weer 'gewoon' is. Ik ben ingecheckt voor mijn vluchten voor morgen dus alles is geregeld. Best wel weer zin om weer lekker naar huis te gaan en een normaal ritme te hebben. Vanavond om half 9 ga ik richting Port Elizabeth. Morgen om 14.00 u vlieg ik naar Johannesburg, daar zie ik Wes en Tia nog even en dan om 20.15 vlieg ik naar Doha. Woensdag om 13.20 land ik weer in het oh zo mooi Nederland.

Mijn laatste blog schrijf ik morgen in het vliegtuig. En dan zit het er voorlopig weer even op. Mijn eerst volgende reisje is samen met mijn vriendinnetje Margriet. 6-7-8 oktober gaan wij op verrassingsreis. Kei leuk!

Voor nu fijne avond en heel veel liefs van dit tomaatje. Zucht. Een blog type en vergeten in te smeren onhandig!

1. Assunta:
    GEWELDIG!
  2. Mama:
    4 september 2017
    Wat een belevenissen weer maar ik ben blij dat je het allemaal gedaan hebt maar het meeste blij dat je het ook overleeft hebt maar super trots op jou wat je allemaal in je eentje voor elkaar gekregen hebt. En dit alles zonder een voor opgezet plan. Heel veel liefs van een super trotse moeder ♡♡♡
  3. Ageeth:
    4 september 2017
    Wat weer een heerlijk verhaal. Super stoer die sprong, ik zou dat echt nooit doen...
    Nog een paar leuke dagen en een voorspoedige terug reis toegewenst!
  4. Ingrid:
    5 september 2017