De bruiloft

26 augustus 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

En dan is je broer ineens getrouwd. Wat een bijzondere dagen waren dit. Afgelopen dinsdag ging ik samen met papa en mama naar het resort waar Wes zou gaan trouwen. Het was een prachtige dag. De eerste dag was voornamelijk bedoeld om rustig aan te komen, een safari te doen en in de avond een feestje te bouwen. Helaas verliep deze eerst dag een stuk anders. Bij aankomst was het nog prachtig weer maar wel behoorlijk winderig. We waren wat vroeg maar de ranger bracht ons toch naar de lodge. Daar waren de ouders van Tia en Tia zelf. Leuk om ze weer te zien. Lekker geknuffeld en wat gedronken samen. Rond een uur of half 2 begon het wat naar rook te ruiken. Het leek wel of er wat in de fik stond. Ray en Cyn kwamen vlak daarna aan en zeide dat ze hadden gehoord dat er ergens een brand was, maar dat deze onder controle was. Gelukkig. Rond 2 uur kwamen er meer gasten aan. Zij vertelde dat ze door een brand zijn heen gereden en dat het zeker niet onder controle was. Het heldere uitzicht werd steeds waziger en had plaats gemaak voor een rookpluim.. De rook werd steeds erger. De bedoeling was om om 3 uur een safari te gaan doen, maar dat ging niet door. De brand was te erg. Oke? Maar hoe erg dan? Nou we zijn bezig met een evacuatie plan.. Een half uur later mochten we niet meer naar onze huisjes lopen en begonnen onze ogen mega te branden. De rook werd erger. Een half uur daarna mochten we ook niet meer naar buiten. We moesten in het hoofd verblijf blijven. Er werd gevraagd om even geen alcohol te drinken en rustig te blijven. Het was best wel heel eng, omdat je weet dat in een afgelegen gebied bent. Midden in de natuur, midden in de wildernis, midden in een uitgedroogde natuur. ENG! Tia haar jurk rook ondertussen naar ook en de as vlokken lagen op de hoes. Iedereen zn haar zat vol met asdeeltjes en stonken naar ook. Normaal uit je ogen kijken lukte niet meer. Pas rond een uur of 7 leek de rook wat af te nemen en was het tijd voor het diner. Een heerlijk buffet met speciale dingetjes. Zo was er koedoe worst en springbok vlees. Super lekker!! Met een wijntje en de familie om mij heen genoot ik van het eten. Super. Na het eten was het tijd voor een feestje. Toen het donker werd zag je in de verte nog het vuur na branden. Tia was even haar kamer en samen met Cyn gingen wij even bij haar kijken. Haar hele kamer lag vol met as, want hun kamer was de laatste, maar de eerste kamer bij het vuur. Toen tia haar gordijntje open deed zag je op ongeveer 50 meter de brand nog na gloeien. Zo dichtbij is het dus geweest. Dood eng. Maar gelukkig we hebben het allemaal overleefd. Wel met een hoop angst van binnen en extra stres voor Wes en Tia. Zielig. Die avond was het wel echt een top feestje. Ik heb heerlijk gedanst. Wijntje in mn hand en gaan. Allerlei soorten muziek, van pop tot Nederlands tot Macedonisch. Super. En heel fijn om met iedereen te zijn. De DJ stopte de muziek rond 00.00 uur want het bruidspaar moest naar bed. De laatste nacht voor het huwelijk. Wes sliep met Ray en Tia sliep met haar beste vriendin.

De volgende ochtend, de dag van de bruiloft, stond de safari gepland die de dag er voor niet was door gegaan. Als je mee wilde moest je om 6.00 uur klaar staan. Rond half 6 werden we gewekt door een van de meiden van het resort. Snel m'n bedje uit, jas aan sjaal om, muts op, dikke broek en gaan. 'S morgens en 's avonds is het gewoon echt koud hier. Als het zonnetje er eenmaal is is het echt genieten! Dus de safari auto in en gaan. Al met al zaten er nog best veel mensen in de bus, best leuk. Twee rangers mee. Toen we echt net weg reden konden we zien tot hoe ver de brand was geweest. SLIK, zo dichtbij. Heftig hoor! De safari rit was echt super. Ondanks ik er eerst geen zin in had was het super! We hebben neushoorns, olifanten, giraffen, zebra's, impala's, koedoe, en nog veeeeel meer gezien. De ranger was echt een topper. De safari zou 2 uur duren, maar wij waren pas na 3,5 uur terug. Iedere keer zag hij weer wat en ging hij weer een paadje in. Op 20 meter afstand hebben we een neushoorn gezien. DOOD ENG. Maar iedereen vond het vet. Ik dacht alleen maar, straks wordt die boos en rent die op ons af. Maar gelukkig dat ging allemaal goed. We reden over paadjes dat de auto zo schuin stond dat pap en Cyn er bijna uit vielen, haha! Dikke lol. Na de safari stond er een heerlijk ontbijt op ons te wachten. Een buffet met uitzicht op bergen, rust en natuur. Wauw. Een heerlijk zonnetje erbij. Familie om je heen. Heerlijk. Na het ontbijt wilde ik even een uurtje mijn ogen dicht doen want ik was kapot van de laatste nacht. Mijn buikgriepje of wat het ook mag zijn is nog steeds niet over dus de heeft mij behoorlijk wakker gehouden. Toen ik lekker in bed lag en bijna sliep kwam Cyn binnen. Kels de kapper is er met een half uurtje dus je moet douche en je haar nat maken. ZUCHT. Oke. Slapen ging het niet worden. Dus onder de douch en mn haar wassen zodat ik rond 12.00u klaar stond. De kapper had een Afrikaanse mentaliteit dus was er uiteindelijk om 13.15. PANIEK. Want iedereen moest nog naar de kapper en Tia zelf moest ook nog gedaan worden. Maar goed die meiden maakte zicht niet druk. Een voor een werden we geholpen door drie kapsters. Tjoe wat konden die meiden door werken en wat zat mijn haar goed. Zo blij mee. Gelukkig haartjes waren gedaan. Nu de rest nog. Dus met Cyn terug naar het huisje en ons opgemaakt. De mannen moesten om 16.00u in het huisje van Ray zijn zodat zij zich met zn alle konden aankleden. Pap kon Wes helpen in zijn pak en helpen aankleden. Zoals ik het begrepen heb was dat onwijs leuk. Alleen de mannen onder elkaar. Een biertje erbij. Elkaar helpen. Foto's maken. Wij hebben elkaar ook geholpen haha, mama Cyn en ik om die stomme jurken aan te krijgen. Voelde me net een paasei. Maar goed. Wij waren vast naar voren gegaan en met de andere gasten wat gaan drinken. Op een gegeven moment kwamen Wes en de rest van mannen aanlopen. WAUW. Kippenvel, tranen en gevoel van trots. Daar liep hij dan, mijn broer, in een prachtig mooi pak, strikkie om, gelakte schoentjes en een onwijs zenuwachtig gezicht. Ja een gevoel van trots kwam zeker wel naar boven. De bedoeling was dat ze om 17.17 zouden trouwen, maar dat was helaas niet gelukt omdat alles een beetje verlaat was. Toen Nick (de zwager van Tia) vroeg om te gaan zitten op de stoeltjes hebben we dat gedaan. Ray en Cyn werden apart genomen, pap en mam zaten voor aan en daar achter zat ik. Tja. Alleen. Bah. Stom. Maar goed het ging ook niet om mij.. Wes stond bij het altaar te wachten op zijn vrouw. Dat gezicht. Zo veel spanning. Mooi om te zien. En toen het liedje op kwam waarop ze kwam braken de tranen los bij hem. Wauw wat zag Tia er ook mooi uit. Ze werd weg gegeven door haar vader in de handen van mijn broer. Daar stonden ze dan. Tia in een witte jurk en Wes in zn mooie pak. Ik geloof dat ik lang niet zo veel heb gehuild als die dag haha. Tranen van geluk. Maar ook een bevestiging. Dit ja woord was ook een bevestiging dat hij daar blijft. En ja ik gun hem al het geluk van de wereld, maar tja en het en blijft wel mijn broer. Zelfs nu ik dit aan het typen ben en het opnieuw beleef stromen de tranen over mijn wangen, tjoe wat een mietje ben ik soms ook haha. Maar goed de ceremonie begon. Het was de bruiloft voor de kerk dus een hoop gezang en dingetjes. De priester deed zijn best want hij heeft verschillende dingen in het Nederlands gedaan. Leuk om te horen. En toen. Toen waren ze echt getrouwd. Wauw. Uw mag de bruid kussen. En daar stond hij dan, trots, kussend zijn vrouw. Wauw. Na de ceremonie werd er rijst gegooid en was het tijd om iedereen te feliciteren. En maakte Tia tijd voor een sigaretje haha. Dus iedereen naar buiten. Dit officiële gedeelte was geweest. Na een korte pauze was het tijd voor het diner. Prachtige lange gedekte tafels. De tafels waren ingedeeld. Ik zat met ray en Cyn een neef van Tia en wat vriendinnen aan Tia. We kregen een drie gangen menu. Het eten was heerlijk. Tussen het eten door werden er verschillende praatjes gehouden. En met alle bewondering voor Tia heeft zij voor iedere gast een praatje houden. Bij de een hoe ze die had leren kennen de ander een dank woord. Echt onwijs mooi. Ze sloot haar speeds af bij Wes. Weer die tranen. Samen met Cyn heerlijk zitten huilen. Wat een prachtige woorden. Vervolgens kwam Wes. Ook hij richtingen zich tot Tia. En ja hoor daar kwamen ze weer die tranen. Wauw. Mooi. Prachtig. Na het eten was het tijd om de taart aan te snijden. Daarna was er nog een officieel momentje en dat was de openingsdans. Tia begon met haar vader mooi om te zien hoe trots haar vader daar stond. En toen was het de beurt aan Wes. Opnieuw zenuwen in zijn gezicht. Maar hij deed het super. Wauw. Leuk. Na de dans kwam de cirkel van het leven van de leeuwenkoning. Wes zijn lievelingsfilm van vroeg. Met alle gasten hand in hand in een cirkel stonden we om het bruidspaar heen. Wauw. Zo veel mooie momenten. En toen was het tijd om los te gaan voor iedereen. Ik pakte mijn momentje om mijn jurk uit te doen en een andere aan te doen met slippertjes. Heerlijk. Nog heerlijk gedanst. Zelfs nog in het midden van de dansvloer samen met de zwager van Tia een rock and roll nummer gedanst. Haha. Leuk joh. En toen was het tijd om naar bed te gaan.

De volgende ochtend kriebelde het toch wel heel erg om toch terug te vliegen naar Kaapstad en even goed mijn Bazz Buss avontuur aan te gaan. Dit besproken met pap en mam en die zeiden, kind als je denkt dat je het moet doen, doe het! Toen we het daar over hadden sprong mam ineens op, omdat ze vijf giraffen vlak langs ons huisje zag lopen haha. Leuk, grappig en symbolisch. Vijf giraffen. En toen toch een ticket geboekt naar Kaapstad. Ray zou mij afzetten in Johannesburg bij het vliegveld. Top geregeld. Eerst nog met de gene die wakker waren heerlijk ontbeten. Daar tegen Ray gezegd dat hij pas mag trouwen als ik een vriend heb.. dus hij moet nog ff wachten haha! Toen weer Afscheid genomen van Wes en toen was het tijd om te gaan. Op naar een nieuw avontuur. Het bruidspaar kon gaan geniet van elkaar. De huwelijksreis is gepland naar IJsland, maar nog niet geboekt. We gaan het zien.

Mijn nieuwe Kaapstad avontuur plaats ik in een nieuwe blog!
Byeee, love x

1. Myriam:
    Heerlijk om te lezen xx
  2. Carla:
    26 augustus 2017
    Wat maak jij toch veel mee. Geweldig om te lezen. Super dat je zo geniet. Dikke kus
  3. Carla:
    Super kels. Fijn dat je zo geniet. Leuk om te.lezen