Nieuw huis

6 augustus 2018 - Tuitjenhorn, Nederland

Normaal gesproken schrijf ik een blog als ik op reis ben. De afgelopen keer ging dat niet volledig volgens plan, want na twee blogs ben ik er niet meer aan toe gekomen. Dit omdat het al zo een korte reis was naar Canada dat ik graag elke minuut daar wilde genieten. Toen ik in Canada was had ik nooit gedacht dat ik deze zomer geen reis zou maken.. Op de planning stond namelijk Indonesië en Maleisië, maar dat gaat niet meer door. Daarom dacht ik, misschien is het leuk om mijn nieuwe avontuur: mijn eerste eigen huis, op papier te zetten. Ik ga proberen zo af en toe eens een blog te schrijven met de laatste ontwikkelingen.

Twee weken geleden begon dit avontuur, toen ben ik bij een huis wezen kijken. Een appartement aan de Burgemeester D. Kooiman weg. De plek waar de appartementen als warme broodjes verkocht worden. Ik schatte mij kans daarom ook vrij klein in toen ik daar ging kijken. Op maandagochtend en op dinsdagmiddag had ik een bezichtiging gepland. Het eerste huis zag er iets minder afgewerkt uit, maar had wel een mega mooi uitzicht. Het tweede huis zag er op de foto's gewoon af uit. Maar goed, maandagochtend 23 juli 2018, 09.15 uur mocht ik gaan kijken samen met mama. De deur ging open.. ik stapte  naar binnen, keek wat rond, liep de kamer in en zag het uitzicht. Ja.. dit voelt goed, dit uitzicht geeft ruimte in mijn hoofd. Hier zie ik mijzelf wel wonen. De badkamer en wc vielen erg tegen, maar de rest zag er prima uit. Ik raakte enthousiast en stond samen met de makelaar het huis al in te richten. Na een kwartier moesten we weg, want de volgende kijker stond al voor de deur.  Oké mam, dit voelde goed, wat vind jij? Ja Kels dit voelt goed. Oke.. ik ga een bod doen en ik zie wel. Ik bied iets boven de vraagprijs zodat de verkoper ziet dat ik geïnteresseerd ben. Zo gezegd zo gedaan, beneden in de hal op het trapje heb ik een mail getypt naar de makelaar en daar mijn bod neergelegd. Vraagprijs: €175.000,- Bod: €178.000,-. Het zal wel even duren voor ik wat hoor dacht ik nog zo. Mam gedag gezegd en in de auto naar het werk.

Rond half 1 gaat mijn telefoon, huh? De makelaar belt? Nee, dit meen je niet?! Oke ik neem maar op. Hoi met Kelsey.. Hoi Kelsey je spreekt met... Oké haar stem klinkt heel blij? Nee dit kan toch niet. Nee dit zal wel niet. Nou Kelsey ik mag je feliciteren.. Feliciteren?? Je bod is geaccepteerd. De verkoper vond het zo leuk om te horen dat je zo enthousiast was en zei tegen mij, naja als mevrouw dan zo enthousiast is, dan moet ze er maar gaan wonen! WHAAT NEE. hartklopping. Zo snel? Oke. Heftig. De makelaar opgehangen en gelijk mama gebeld, in de groepsapp gegooid dat mijn bod was geaccepteerd en dat ik nu vervolg stappen moest gaan zetten.. Tjoe.

Zo gezegd zo gedaan. Ik moest achter twee werkgeversverklaringen aan en een financieel adviseur. Dat tweede was snel geregeld. Een week later kon hij langs komen. Oké dat is fijn, nu die werkgeversverklaringen. Dit bleek iets minder makkelijk te gaan. Bij de ene gemeente moest uitgezocht worden of zij wel een werkgeversverklaring mochten afgeven en bij de andere gemeente wordt ik ingehuurd en moest ik bij dat bedrijf de vraag neerleggen. Ondanks ik veel stres had en het het liefst gister voor elkaar had, was het toch binnen een dag geregeld. Twee werkgevers verklaringen. Dat kon ik even los laten, nu was het wachten tot het gesprek met de adviseur.

En toen kwamen de twijfels, de angst, de spanning. Ga ik dit echt doen? Ga ik echt een huis kopen alleen? Is dit niet te impulsief? Is dit dan wel wat ik echt wil. Voelde het huis niet alleen goed omdat ik graag een huisje wil.. Die vragen zo ongeveer de hele dag in mijn hoofd. Hey de makelaar belt... Een afspraak om te tekenen voor het voorlopige koopcontract. Tjoe vrijdag 3 augustus. Oke, maar mag ik dan daarvoor aub nog een keer kijken. Dat ik nog een keer kan voelen en zien of dit dan echt is wat ik wil. Gelukkig was dit geen probleem!

En toen was het een week later dinsdag. De adviseur kwam thuis bij mijn ouders. Mijn ouders aan tafel bij mij. Nou daar zat ik dan met allemaal papier op tafel. De adviseur met een rekenmachine een niets zeggend hoofd rekenend om te kijken wat ik dan kan lenen en tegen welke rente. Pfoe gelukkig, een hypotheek moet volgens hem geen probleem zijn. Maar dan de vraag, wat voor hypotheek en voor hoe lang zet je dan je rente vast. Zucht keuzes. Precies dat waar ik dus niet zo goed in ben. Zeg tegen mij, Kels dit gaat het kosten en we doen het zo en ik doe het... maar nu moet ik zelf een besluit nemen.. door in de glazen bol te kijken en te bedenken hoe mijn toekomst er ongeveer uit gaat zien.. Spannend. mmh oké zegt die. Qua geld red je het.. maar hoe het staat omschreven daar weet ik niet zeker van of de bank er mee akkoord gaat. Dus wil je komende week even langs de administratie en je Individueel Keuze Budget laten uitsplitsen in vakantiegeld etc. Oké prima dat moet te doen zijn. Het gaat er om dat het zwart op wit staat, meer niet. Gelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor de week erna, zodat ik nog een week rustig kon nadenken over de keuzes en kon regelen dat de werkgevers verklaring helemaal klopt.

De volgende dag gelijk langs de administratie. Nee sorry Kelsey dat doen we niet. Sinds 1 juli 2018 is er een nieuwe CAO en daar in staat dat wij het op deze manier doen, daar moet de bank het maar mee doen. NEE! Dit meen je niet. Gelijk weer de twijfel of het dan wel goed komt. De adviseur gelijk op de hoogte gebracht. Hij ging er ook achter aan en ik mocht mij vooral niet druk maken. Oh ja, dat zijn van die woorden die altijd zo goed bij mij werken..NOT. Maar ja niks aan te doen en afwachten maar.

Die dag had ik ook nog een bezichtiging. Gelukkig voelde het allemaal nog even goed. Papa vond het huis ook heel mooi, nog mooier dan op de foto's. Fijn om die bevestiging even te krijgen van nog iemand! Met dit gevoel ging ik vrijdag ochtend om 9.00 uur naar de makelaar toe om mijn voorlopige koopcontract te tekenen. Tjoe wat een parafen en handtekeningen heb ik moeten zetten. Alles door besproken en daar was de laatste handtekening. Vanaf toen had ik drie dagen bedenk tijd.. dat is ongeveer tot morgen 00.00 uur. En dan kom ik er alleen maar onderuit als mijn financiën niet rond komen.. Spannend. Daar ga ik morgen over in gesprek. Morgen gaan we samen mijn hypotheek aanvragen,, en dan in spanning zitten of alles goed gaat komen. Vast. Als de bank gewoon niet moeilijk doet over de splitsing van het geld dan komt het sowieso goed.

Het is me allemaal wat een huis kopen, komt nog een hoop bij kijken, maar ook wel weer heel leuk. Een spannende maar goede nieuwe fase. Als dit allemaal rond is kan ik nog harder gaan nadenken over de inrichting, want tjoe wat is dat ook moeilijk zeg! Ik denk maar stapje voor stapje, anders word ik namelijk gek! haha.

Nou ik ga deze veelste lange blog afsluiten. De bedoeling is om zo af en toe iets te plaatsen. Ook voor mijzelf zodat ik over 10 jaar nog eens kan terug lezen hoe dit allemaal ging. Veel lees plezier alvast! Liefs en tot snel xx

1. Ina Wagenaar:
    6 augustus 2018
    Heel veel succes met je huisje Kelsey, komt vast allemaal goed👍
  2. Mama:
    7 augustus 2018
    Mooi nieuw avontuur ook weer een soort reis. En precies wat je zegt stapje voor stapje en dat wordt het je eigen plek. Met een uitzicht op de BEEMSTER wereld erfgoed :)
  3. Ada:
    7 augustus 2018
    Wat leuk dat je ons zo meeneemt in je huizenavontuur. Succes en geniet er van.
  4. Anita Letschert:
    Gefeliciteerd, wat een mooi avond uur. Geniet ervan 😘
  5. Assunta:
    7 augustus 2018
    Deze reis is ook leuk, weer eens wat anders! XXX