Concept versie

20 december 2015 - Paramaribo, Suriname

En we zijn alweer een week verder. Afgelopen week veel gekeken voor tickets naar huis, om met kerst thuis te kunnen zijn als verrassing. Samen met Raymond elke dag gekeken, maar de tickets werden niet echt goedkoper. Het scheelde dagelijks ongeveer €3,-. Ik vond €839,- iets te veel geld voor zes dagen in Nederland. Op dit moment hebben we wel Nederlands weer.. alleen maar regen bah. Voel ik mij toch een beetje thuis haha.

Vorige week zaterdag was zo een rare avond. Kelly en ik zaten gezellig aan tafel te kletsen over van alles en nog wat. Ineens horen we kei hard gegil, geschreeuw en heel veel herrie aan de overkant. Kelly sprong van schrik op en deed de gordijnen dicht. We wisten totaal niet wat er aan de hand was het leek wel een gijzeling. Vlak daarna hoorde we alleen maar gehuil van een baby en gepraat/geschreeuw. Door een kiertje van het gordijn kon ik kijken of ik wat zag gebeuren. Het enige wat ik zag was een man met een grote tas weg lopen. Na ongeveer een kwartier stond er politie voor de deur. Sensatie in de straat. We hebben totaal geen idee wat er in dat huis gebeurd is. We hadden afgesproken met de andere meiden dus Kel en ik gingen ons omkleden. Kel ging douche en ik mij opmaken. Uit mij raam zie ik ineens allemaal 'vuurwerk'. Toen ik nog eens goed keek en het licht raar zag doen bleken het vonken uit de stroom kabel te zijn. Alle TL buizen vielen uit, maar onze prachtige kerstverlichting bleef het doen en ook de Wifi werkte lange tijd nog. Geen idee wat er aan de hand was. Aan de overkant hadden ze wel gewoon stroom. Na een half uur zagen we een paar mannen met een zaklamp door de straat, zij dachten dat er een auto tegen zo een paal was gebotst en de kabels tegen elkaar aan gekomen waren. Geen idee, wij onze spullen gepakt en hup naar die andere meiden, daar ons maar opgemaakt en omgekleed. Een heerlijk en super gezellig avondje gehad.

Zondag was het inderdaad weer tijd om heerlijk te chille. Bij te komen van het weekend. Helaas was het slecht weer dus een dagje binnen gezeten bij Karina en Lisette thuis. Opzich ook wel lekker.

Maandag hadden we een afspraak met onze opdrachtgever. Zij wou graag weten hoe ver wij waren. Het was de laatste week voor ons onderzoek. Wij konden vertellen hoe ver wij waren en ze was tevreden. Verder gaf ze gaan dat ze ons gemaild had maar wij nooit gereageerd hadden. Kelly gaf aan deze mail nooit ontvangen te hebben. Maar volgens haar was het onze schuld dat wij die mail niet hadden. In deze mail stond een uitnodiging voor een beurs met alle instanties die voor ons van belang waren. Helaas hebben wij dit gemist. Verder hebben we maandag hard gewerkt aan school. 's Avonds had ik lekker Tarzan gekeken. Toch wel leuk dat je heel anders naar deze film kijkt nu je veel dingen uit de jungle herkent. Helaas maandag ook te horen gekregen dat mij opzet voor mijn scriptie nog niet helemaal goed was. Ik had twee problemen omschreven maar dit moet er een worden. Dat komt wel goed. Maar wel balen dat ik nog geen GO heb.

Dinsdag ging ik samen met Lisette naar het Ministerie van Sociale Zaken om een afspraak te regelen met een onder directeur. Het is echt bizar hoe de veiligheid hier geregeld is in vergelijking met Nederland. We kwamen aan bij de poortwachter. Als wij niks hadden gezegd, hadden we gewoon kunnen doorlopen. Maar goed wij aan deze meneer gevraagd waar we heen moesten. Daar werden we geholpen door een aardige dame die vertelde dat we nar de overkant moesten. Wij daar heen. Kwamen we aan in een huis met kamers waar allemaal bureaus in stonden. We konden zo naar binnen lopen zonder problemen. Dit bleek het secretariaat te zijn. Zij wezen ons door terug naar het gebouw waar we vandaan kwamen. Dus wij weer daar naar toe. Op naar het Bureau voor de Rechten van het Kind. Weer bij de poot wachter die ons naar een gebouw stuurde, een trap op en dan naar rechts. Oke.. Wij daar heen en daar stonden we dan tussen de beleidsambtenaren. De onder directeur bleek geen tijd te hebben dus wij daar heen. Hier kregen wij enkel een visite kaartje waar wij onze vragen naar toe mochten mailen. Naja ook goed dan doen we dat wel. Helaas geen interview kunnen regelen, maar wel overal gewoon naar binnen kunnen lopen, bizar. Samen bedachten we om even wat te drinken bij de Waag. Op de kaart stond geen ice coffee, maar ik vroeg of ze dat hadden. Ja hoor mevrouw dat hebben we .. Oké doe er maar twee dan. Oké. Vijf minuten later.. Willen jullie ook slagroom? Ja doe maar mevrouw.. Oké.. Tien minuten later.. Willen jullie er ook suiker in?.. Uhm ja doe maar een beetje. Lisette en ik waren erg benieuwd wat we zouden krijgen. Ongeveer een kwartier na de laatste vraag kwam ze terug, zouden jullie misschien iets anders kunnen bestellen, whahahaha. Oke mevrouw die dan maar twee latte. Binnen vijf minuten hadden we ons drinken op tafel staan. Ach het is Suriname dus je moet geduld hebben. Heerlijk genoten van onze koffie en toen naar huis om verder te knallen aan het onderzoek. Dinsdag lekker bij Lisette en Karina gegeten en daarna naar de bioscoop geweest. Een prachtige film gezien. Engels gesproken zonder ondertiteling en ik begreep het meeste gewoon, wauw!

Woensdag weer de hele dag aan school. Het was duidelijk dat de deadline in zicht kwam. Dagen aan het onderzoek werken waren wij natuurlijk helemaal niet gewend, maar het zag er steeds mooier uit. 'S avonds waren we lekker uit eten geweest bij Souposo. Weer een heerlijke pinda soep gegeten. Als ik dat eet geniet ik gewoon van elke hap die ik neem, zo onwijs lekker, mmmmhhh!

Donderdag met z'n alle bij elkaar gezeten om de resultaten te verwerken gezamenlijk. Het verslag zag er weer en stuk beter uit. Mooie grafieken en tabellen er in. Ziet er net echt uit. Na hard werken aan school was het tijd om te chille, want 's avonds was het weer tijd voor havanna. Thuis spelletjes gedaan en heerlijk gelachen met de meiden. Toen de taxi in en lekker een avondje dansen en kletsen met hele gezellige mensen. Afscheid genomen van weer een paar mensen die alweer naar huis gingen. Helaas de groep van het begin wordt steeds kleiner. Maar we zien ook wel nieuwe mensen weer komen. Ons huis is nu bijna leeg. Vanaf zondag avond zijn we alleen nog maar met z'n 4e in het hele huis. Benieuwd of er nog nieuwe mensen komen.

Vrijdag een klein beetje uitgeslapen want het was tijd om het verslag af te ronden. Wauw ons doel waarom wij hier voor gekomen zijn werd gewoon afgerond. We zijn nog de hele dag bezig geweest om het verslag goed in elkaar te zetten. Maar de concept versie is ingeleverd. Bizar gewoon. We hebben nu gewoon echt vakantie. We hoeven nergens meer over na te denken. Pas over 2,5 week hebben wij onze eind presentatie en krijgen wij het verslag terug met feedback. Ben erg benieuwd wat school van het verslag vind. Wij hebben vaak genoeg aan gegeven dat het onderzoek te klein is maar school heeft hier nooit wat mee gedaan. Tja dan kunnen wij er ook niks aan doen. 's Avonds zijn we lekker met ze alle uit eten geweest bij Zus en Zo. Bertine was voor het laatst. Een heerlijk avond met heerlijk eten, kerst lichtjes, een mooie kerst parbo boom en live muziek, een aangenaam tempratuurtje en hele fijne mensen om mij heen. Echt genieten! Na het eten hebben we nog een cocktail gedronken bij het vat en toen ben ik lekker naar bed gegaan. Een super avond.

Zaterdag was het weer slecht weer dus dagje binnen zitten maar. Karina heeft mijn haar geknipt en daarna heb ik daar lekker gelunched. Toen lekker naar huis en nog even met Bertine gezeten,samen romatisch gedineerd en die daarna uitgezwaaid. Voor haar zat het avontuur er op. Super leuke tijd met haar gehad. We zien haar vast nog wel een keer in Amsterdam. 's Avonds lag iedereen voor 'dood' in bed, dus heerlijk een avondje serie gekeken. Heerlijk uit geslapen en vandaag weer regen. Vanmiddag hebben we bij het Vat Ajax gekeken. Fijn dat ze winter kampioen zijn geworden. Nu lekker thuis. Kerstlichtjes aan, kerst muziek, en m'n blog schrijven. Prima voor de zondag. Morgen wordt weer een rustig dagje en dan dinsdag naar Bergen en Dal. Daar lezen jullie volgende week wel weer de verhalen over.

Zo dit was weer even een update :) Zoals jullie lezen is het weer een stuk minder dan in het begin helaas. Veel regen want het is regenseizoen. We genieten maar van de zonnestraaltjes die er af en toe wel zijn. Verder hoeven we nooit na te denken wat we aan doen want het is nooit koud, dat is wel weer fijn..

Jullie horen snel weer wat. Heel veel liefs en knuffels vanuit het regenachtige Paramaribo.

1. Assunta:
    21 december 2015
    Weer een prachtig verhaal Kels, gaat helemaal lukken. Nu alleen nog een maandje genieten maar dat zal wel lukken! Fijne dagen, you go girl X