Sintekerst

12 december 2015 - Paramaribo, Suriname

Sinterklaas is voorbij dus tijd voor kerst. In de taxi's op straat en in de supermarkten is het steeds meer te zien. Muziekjes en lichtjes overal heerlijk.

Dinsdag was het tijd om 'hard' te werken aan school. Samen met de meiden even op een rijtje gezet wat we nog moeten doen en hoever we al zijn. De reden waarvoor we naar Suriname zijn gekomen zit er gewoon al bijna op. We zitten in de afrondingsfase van het onderzoek. Wat betekend daarna lekker vrij.. alsof we dat nog niet gehad hadden. Dinsdag avond gingen de andere meiden naar de bios en heb ik lekker in bed een filmpje gekeken, wauw wat een prachtige film 50/50. Na de film nog even gezellig bij Yent op bed zitten kletsen. Ons huisgenootje van hier die alweer bijna weg gaat helaas. Benieuwd of we er nog iemand anders voor terug krijgen.

Woensdag hadden we niet echt een planning. Iedereen had wel zin om wat te gaan doen,maar hadden werkelijk geen idee wat. Dus met z'n alle afgesproken bij Karina en Lisette thuis. Luka kwam met het geweldige idee om naar het Casino te gaan. Dus hup daar gingen we dan met zeven meiden op woensdag middag het casino in. Startbedrag was vanaf SRD 10, ongeveer €2,50 en spelen kon vanaf SRD 1, €0,25. Daar zaten we dan met ze alle op een rijtje achter de  fruit en katten machines. Drinken kon je onbeperkt bestellen. In Nederland alleen non-alcoholisch, hier niet. Dus met een borgoe in mijn ene hand en een druk knop in de andere was ik aan het spelen. Wat hebben we gelachen voor die paar rot centen. Ik heb netje gelijk gespeeld, naja eigenlijk winst want had er nog drankjes bij ook. Na het spelen was er een buffet waar wij nog heerlijk een kopje soep hebben gegeten haha, super gezellig. Nog even gezellig met z'n alle bij 't vat gezeten en toen lekker naar huis. Thuis even lekker gechilld en toen was het tijd voor het Sintekerst spel. Iedereen had cadeautjes gekocht van ongeveer SRD 30. Cadeautjes onder de boom en wij in een kringetje er om heen met een kerstmuziekje op de achtergrond. Super gezellig gehad en wat wordt wordt je dan toch hebberig om een paar cadeautjes super grappig. Uiteindelijk heb ik een zonnebril, spiegeltje en kerstlampjes gewonnen. De kerstlampjes hebben we opgehangen in huis, om ook de kerst een beetje in huis te halen.

Donderdag was het weer tijd voor school. Gelukkig veel kunnen toen, altijd fijn. Heerlijk op kantoor gezeten in de airco. 's middags met Kelly en Jay naar 't vat gegaan om gezellig Ajax te gaan kijken. Blijkbaar waren wij niet de enige met dat idee. Dus lekker op het terras. Alleen werd Ajax niet uitgezonden.. Ze hebben de hele wedstrijd gezocht naar de wedstrijd, maar helaas. Dus maar wat gegeten en gedronken en via twitter Ajax bij gehouden. Thuis lekker nog even gechilld en toen was het natuurlijk weer tijd voor Havanna. Eigenlijk hadden we allemaal van te voren niet heel veel zin. Thuis maar een drankje gedaan en wat oude muziek geluisterd. Van K3 tot de Opposites en hier en daar een kinderen voor kinderen liedje. Ach het was gezellig. Toen de taxi in en op naar een avondje Havanna. Van te voren hadden we gezegd dat we wel op tijd naar huis zouden gaan. Eenmaal daar na het salsa dansen werd het toch wel erg gezellig. Samen met de andere meiden en de gids + kok van mijn eerste trip hebben we er nog een gezellige avond gemaakt. Dit was volgens mij de eerste keer dat ik vrijwel nuchter was in Havanna, haha!

Vrijdag heeerlijk uitgeslapen. Toen even met Lisette de stad in gegaan opzoek naar een hangmat. Het blijft bijzonder hoeveel mannen het noodzakelijk vinden om iets tegen je te zeggen. Dat is wel iets wat ik totaal niet ga missen als ik terug ben in Nederland. Ik zei nog tegen Lisette we hadden een dagboek moeten bijhouden wat ze allemaal tegen ons zeggen. Wauw meisje wat heb jij een mooie neus. Oke serieus zei je dat echt idioot heb je niks beters te doen? Vervolgens oeeh kijk die prachtige grijs blauwe ogen.. Gast heb je wel goed gekeken? Of verzin je gewoon wat.. Aan 'mensen negeren' heb ik hier goed kunnen werken. Owja en aan af en toe arrogant kijken, want dat kon ik natuurlijk nog niet.. 's Avonds was het weer tijd voor het Dream Café. In de taxi er naar toe had ik per ongeluk mijn muggenbult wondje open gekrabd, pfoe en bloeden dat het deed. Daar aangekomen vroeg ik om een doekje, om even dat bloed weg te halen. Oh nee mevrow dit gaan we even anders doen, wacht ik ben zo bij u terug. Daar ging meneer met zn servetje naar de dranken kast. Een beetje Borgoe op het servetje (zonde) en daar was hij weer. Ja mevrouw we gaan het even schoonmaken.. haha oké wij maken ook dingen schoon met alcohol, maar niet met zulke hahahaha! Huppa daar ging hij, ssstwwwstt auww. nou meid doe jij eens niet zo kleinzerig. Oké sorry meneer haha het prikt gewoon.. Ja dan moet je maar op je tanden bijten, hahha wat een mensen hier. Maar goed het bloed was weg en de avond kon beginnen. Dit keer geen Javaan genoemd, maar gewoon een mooi meisje dankuwel meneer de koekepeer. Een man vertelde mij dat het hier in Suriname niet normaal is dat je knuffelt met je hond. Je hond is eigenlijk gewoon bewaking en meer niet. Hij vond het dan ook bijzonder dat wij (die bakra's (Nederlanders)) zo knuffelen met onze honden. Ja jullie zoenen zelfs met jullie honden, nou meneer dat gaat wel erg ver. In de keuken van het café werden de kippen botten bewaard voor de zwerfhonden. Dat vond ik dan wel weer super lief dat daar dan wel aan gedacht wordt. Het was weer een geslaagde avond!

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen. Bed uit om te ontbijten. Terug m'n bed in. Bed weer uit om even lekker te douche. Wat een ochtend, heerlijk. Ik begin er steeds meer van te genieten. In Nederland zou ik dit nooit doen. Als ik vrij heb zoek ik altijd weer iets om te kunnen doen. Ik merk dat deze rust mij ook wel goed doet. Misschien is dit wel een goed leerpunt geweest voor mij dat ik niet altijd iets hoef te doen, maar ook eens moet genieten van de rust. Oké ik weet dat iedereen het al 100x tegen mij gezegd heeft, maar zoiets moet je gewoon ondervinden. Al denk ik dat als ik terug ben in Nederland het ook wel weer heel fijn vind om te werken. Heerlijk centjes verdienen en weer salaris binnen zien komen. Maar zeven dagen per week werken is denk ik afgelopen. Ik zeg denk ik, omdat ik het niet weet hoe het is als ik weer thuis ben haha! Rond een uur of half drie appte Luka of iemand zin had om even mee te gaan naar de Mac. Naja vooruit, lang geleden. Mevrouw was te brak om te fietsen dus had een taxi besteld. Daar gingen we dan met de taxi door de Mac drive, haha. Meneer... Ja? Kunt u daarna gelijk even doorrijden langs de supermarkt, dan ren ik even naar binnen en haal even brood. Natuurlijk meiden geen probleem. Wauw wat slecht eigenlijk haha, maar goed ik heb m'n boodschapjes weer in huis. Loop ik daar in die winkel hoor ik ineens, He jij bent toch dat meisje van het Dream Café, ik herken je aan je lach en je blonde haren.. Zucht loop ik niet in het stadje dat klanten van Deen mij gedag zeggen, loop ik in de supermarkt. Naja goed liever dat iemand mij herkent aan m'n lach dan aan m'n chagrijnige gezicht. Vandaag heeft het bijna de hele dag geregend, ook wel weer eens lekker koelt het een beetje af. Wat de plannen voor vanavond zijn weet ik nog niet en morgen is het Zondag en dat betekend: Chill dag!

Ik begrijp dat het in Nederland ook nog niet echt vries. Bijzonder rond deze tijd van het jaar. Zal we gaan vriezen als ik weer terug ben.. Kan ik fijn de ramen van mijn rode draak krabben, zucht. Ach joh, dat zien we dan wel weer. Nu geniet ik nog lekker hier.

Tot snel xx