Vlindertuin

25 december 2015 - Paramaribo, Suriname

Zo daar ben ik weer even. De 'kerst special' volgt nog, nu een kleine update van de afgelopen dagen. Maar aller eerst wil ik iedereen hele fijne kerstdagen wensen. Nu besef ik wel dat ik echt ver weg ben van alles en iedereen. Achteraf gezien had ik toch ook wel graag thuis geweest met kerst. Maar goed, dat ben ik niet dus maken we hier maar het beste er van. Er zijn in ieder geval genoeg feestjes.

Maandag was het ineens prachtig weer. Na best een lange tijd een dag met blauwe lucht en veel zon. Heerlijk een dag bij het zwembad gelegen om nog een beetje bij te kleuren. Moet natuurlijk wel een beetje op kleur thuis komen haha. Het was een super lekker dagje. Op zulke momenten besef je gewoon niet dat het december is en toen bijna kerst.

Dinsdag zouden we naar Bergen en Dal gaan. Helaas ging dat niet door. De groep bleek kleiner te zijn, dus de prijs moest worden aangepast. Kelly Jay en ik vonden het daarom te duur worden dus hadden er voor gekozen om niet mee te gaan. Wij hadden het idee opgevat om dan zelf die kant op te gaan een andere keer. Dat zouden we nog even uit zoeken hoe we dat zouden doen. Helaas was het dinsdag weer niet echt heel mooi weer, maar wel prima weer om even de stad in te gaan. Gezellig met de meiden geshopt. Op zoek naar een leuk jurkje. Uhhu altijd als ik op zoek ga kom ik thuis met niks. Dus helaas niet gelukt, maar wel gezellig gehad. Even heerlijk een bakkie koffie gedaan bij het Krasnapolski met een super lekker koekje in de grote hal met een prachtige grote kerstboom. Mmmmh wat kan ik dan genieten van een bakkie koffie, echt heerlijk! En dan te bedenken dat je in een hotel zit, midden in de stad en maar €3,- kwijt bent. Daar kun je nog eens een bakkie voor doen. Toen ik thuis kwam en weer op mij kamer zat dacht ik..uhmm misschien kan ik wel even een rondje hardlopen. Oké Kels, niet denken gewoon doen, hup. Dus ik mijn hardloop kleren aan gedaan en hup de straat op. Pfoeeee het was maar goed dat ik er niet te lang over nagedacht had, ik weet namelijk zeker dat ik dan niet had gegaan. Maar goed het was warm... maar erna was ik toch wel een beetje trots op mijzelf in deze temperaturen. Ik had m'n muziek zo hard gezet dat ik geen gefluit, geroep en getoeter kon horen, want daar zijn ze in Suriname erg van. Misschien ga ik het wel vaker doen.....  Na het hardlopen lekker een koude douche genomen en toen heerlijk gekookt. Het leek wel een 'normale' dag. Toen voldaan in mijn bedje gaan liggen en lekker serie gekeken.

Voor woensdag hadden we bedacht om naar de vlindertuin te gaan. Dus wij rond half 9 de deur uit. Aan de andere meiden hadden we gevraagd waar de bus stond. Onderweg twijfelde we even dus wij vragen aan een vrouw op straat, die wees ons de andere kant op. Dus wij die vrouw maar gevolgd. Ja hoor daar stonden bussen. Nu alleen nog op zoek naar een bus met PL er op > Paramaribo - Lelydorp. Nergens te vinden dus maar vragen, nee meiden die staat hier niet je moet die kant op... Oke daar gingen we weer, vol goede moed de andere kant op. Ja hoor daar stonden super veel bussen. Hoi meneer wij zijn op zoek naar de PL bus.. Uhm meiden jullie moeten stukje terug lopen en dan bij het stoplicht staan er bussen dat zijn ze.. Oké.. hoe bedoel je van het kastje naar de muur gestuurd worden. Maar goed wij daar heen en jaaaaa daar stonden ze. Deze bussen noem je 'wilde bussen'. Wat inhoudt dat ze gaan rijden als ze vol zitten en stoppen als je op de bel drukt, maakt niet uit waar het is als het maar op de route ligt. Dus hup wij die bus in. Koste SRD 5 = 5:5 = €1,-  en dat gedeeld door drie, haha wat en geld. Na ongeveer een uur in de bus gezeten te hebben kwamen we aan in Lelydorp. Daar stond een taxi waar we in konden die bracht ons naar de vlindertuin. Dit was al een avontuur opzich. Aangekomen bij de vlindertuin mochten we zelf rond gaan kijken en konden we later een rondleiding krijgen met een gids. Super leuk in het insectenhuis om eens te zien wat voor beesten hier nou zitten. De meeste hebben we wel gezien. Toen in een prachtige panorama ruimte geweest. Wauw wat was dat mooi geschild en leuk dat we dingen herkende zoals de Voltzberg. Vervolgens zijn we de vlindertuin in gegaan. Dit is een beetje te vergelijken met die in Artis. Super leuk om te zien. Na dit kregen we een rondleiding. Wat blijkt dat de vlinders die in Artis zitten geëxporteerd worden vanaf deze vlindertuin. Hier worden ze gekweekt en als pop naar Nederland gestuurd. Leuk om eens bij de oorsprong geweest te zijn. We hebben daar ook schildpadden gezien, wel 150 middel grote. Het zijn eigenlijk best gekke beesten om te zien. Ook hebben we super kleintjes gezien die mochten we ook even vast houden. Een stukje verder op zaten tapijtslangen. Wauw best mooie beesten, maar ieuwl ik krijg zo de rillingen van die beesten. Het was meer dan de moeite waard om daar heen te gaan. Het was veel leuker dan ik dacht. Toen was het weer tijd om terug te gaan. Hup de taxi in en terug naar de bus. Het blijft bijzonder om als enige blanke in zo een bus te zitten en een beetje mee de drijnen op de muziek en hobbels in de weg. Een leuke ervaring weer. Woensdag avond was het tijd voor Karaoke. eenmaal daar aan gekomen zat het helemaal vol en konden we er niet meer bij. Dus hup wij naar 't Vat om een cocktail te drinken. Ineens begin Karina te schreeuwen dus ik kijk wat ze doet. Rent ze naar een man toe.. uhmm oké. Hoi Kenny B mag ik misschien met je op de foto. Haha daar stonden we dan tegen over Kenny B. Grappig om hem even gezien te hebben.

Donderdag was het tijd voor boodschappen. Met z'n drieën gingen we naar de supermarkt op zoek naar ingrediënten voor ons kerstmaal. De bedoeling was dat iedereen iets zou maken. Dus wij door die hele winkel heen. Ik dacht dat het het bij Deen altijd druk is rond kerst, maar hier kunnen ze er ook wat van hoor. In de winkel super druk maar bij de kassa bijna niemand. Wij bijna alles gescoord dus hup naar huis. 'S middags nog even naar de Markt en een heerlijk schaafijsje gegeten. Toen was het tijd om even te chille en ons voor te bereiden op kerstavond.

Zo de kerst special volgt. Lieve iedereen geniet van elkaar en geniet van alles daarom heen!

Heel veel liefs uit het warme Suriname x