Dolfijnen - Kaaimannen

7 december 2015 - Paramaribo, Suriname

Zo is er gewoon alweer een week voorbij. De tijd vliegt nu echt. Vandaag over zes weken vlieg ik alweer naar huis. Daar moet ik nog maar niet te veel over na denken, want het is hier nog veelste leuk. Aan de andere kant ben ik hier al zes weken en heb ik echt onwijs veel bijzondere dingen mee gemaakt. Een avontuur om nooit meer te vergeten!

Na de geweldige tour was ik mijn tas vergeten uit de auto. Dinsdag ben ik daar gelijk achteraan gegaan en gelukkig kon ik hem in de loop van de middag al ophalen. Dinsdag ochtend hadden we een afspraak met onze begeleider van hier. Wij met ze alle afgesproken op kantoor om vervolgens naar haar toe te gaan.. De afspraak was via de mail bevestigd, maar zij was nergens te bekennen. Ach dat zijn we ondertussen wel gewend, dus zelf maar aan de slag gegaan om interviews uit te werken. De rest van de middag lekker gechilld. We hadden afgesproken om 's avonds lekker uit eten te gaan en spare ribs  te gaan eten. Van een meisje hadden we gehoord waar we lekker konden eten dus wij daar heen. Allemaal een leuk jurkje aan, opgemaakt en gaan met die banaan. Na een stukje rijden met de taxi kwamen we aan bij het 'restaurant'. Een parkeerplaats, een overkapping, een afhaal iets, hangtafels en heel veel barbecues. Daar stonden we dan in onze jurkjes met de verwachting dat we in en leuk restaurant terecht kwamen, haha. Even wachten tot dat iedereen er was en toen in de rij om ons eten te bestellen. We hadden wat hangtafels aan elkaar gezet met wat krukken, prima te doen. Het eten was vrij snel klaar. Ik had als laatste besteld en werd geroepen door de vrouw achter de kassa. Ze vertelde mij dat de spare ribs op waren. Wauw kom ik speciaal naar een spare ribs restaurant, krijg ik te horen dat ze op zijn. Dus een beetje boos gedaan zei ze dat ik karbonade voor de zelfde prijs kon krijgen.  Met de Kelsey-look zei ik dat het oke was en ging zitten aan tafel. Teleurgesteld omdat ik mij er zo op verheugd had. Na ongeveer vijf minuten was ook mijn eten klaar. Ik pakte de bak aan, ging zitten aan tafel en maakte mijn bak open. Wat bleek.. ik kreeg spare ribs zonder bot, eigenlijk veel beter. OEPS sorry mevrouw dat ik zo naar u gekeken heb, mmmmh wat was het lekker!

Woensdag was het weer tijd voor een dagje realaxe, aangezien we dat niet zo heel veel doen hierzo. 's avonds twijfelde we even wat we zouden doen.. Karaoke of casino. Het werd uiteindelijk chille bij de boven buren. Super gezellig yahtzee gespeeld en daarna gebust. Een heerlijk en gezellig avondje!

Donderdag zou ik nog een interview hebben met Lisette bij het bejaardenhuis. Helaas ging dit weer niet door, want mevrouw zou in het ziekenhuis liggen. Dus interview lijst via de mail toe gestuurd en maar hopen dat ze het nog even willen invullen. 's middags lekker met de meiden de stad in. Ik had mijn lady million luchtje, die nog helemaal vol zat laten vallen, dus ik moest een nieuw luchtje hebben. Ergens bij een chinees een dames million gekocht, ruikt heel anders maar een prima luchtje voor hier, voor maar €5,-, verder slippertjes gekocht en cadeautjes voor het sinterklaas spel. 's Avonds lekker met de meiden uit eten geweest bij Souposo, wauw wat was dat lekker. Een heerlijke pindasoep vooraf en iets met varkenshaas als hoofdgerecht. Bij elkaar + drinken was ik ongeveer €12.50 kwijt, nou voor dat geld kun je natuurlijk wel uiteten. Mmmh die pindasoep wat was die heerlijk zeg. Na het eten hadden we een afscheidsfeestje van een groepje die we al vanaf het begin kennen. Gek om mensen weer weg te zien gaan, maar er blijven ook steeds nieuwe mensen komen. Na het afscheidsfeestje was het weer tijd voor Havanna. Lekker een avondje dansen en plezier maken!

Vrijdag was het weer tijd om bij te komen en 's avonds lekker wat te 'drinken' in een café. Aller eerst kwam er een man naar mij toe, heeee AMSTERDAM. Ik keek deze man beetje apart aan. Hij zei ja wijffie het is wel te horen waar jij vandaan komt. Even met deze meneer staan kletsen, bleek hij zelf 30 jaar in Nederland gewoond te hebben en het helemaal geweldig te vinden dat hij iemand tegen kwam uit Nederland. Even daarna kwam er een jongen man naar mij toe met de vraag of ik uit Suriname kom.. Oke ik ben bruin geworden door de zon, maar je kun mij niet vergelijken met een Surinamer, doe toch normaal. Dus ik zeg nou nee, dat zie je toch wel.. Uhm nou zegt hij je zou wel uit Java kunnen komen. Je gezicht, en dan geverfd haar, je kleur.. tja ik zou eerder denken dat je daar vandaan komt dan dat je een Nederlandse bent... Wauw serieus? Deze jongen was dus echt serieus, ik heb thuis nog even in de spiegel gekeken, maar nee ik zie het niet hoor. Zal wel weer een bijzondere versier truc zijn ofzo, ik weet het niet. Ook al heb ik het al vaker hier gehoord dat ze me niet helemaal Nederlands schatten. Bijzonder hahah!

Zaterdag lekker uitgeslapen en rond 4 uur was het tijd voor de dolfijnen tour. Samen met Lisette en Bertine gingen we op tour. We hadden afgesproken bij de boten, vanaf daar begon de tour. Het leuke was dat de kok (Piet ook wel Pietjeh) van Voltzberg deze tour deed. Super gezellig. Daar gingen we dan, de Suriname rivier op met een bootje op zoek naar dolfijnen. De laatste keer dat ik op dolfijnen tour ging was in Zuid- Afrika samen met mijn ouders en toen hebben we alleen maar haaien gezien. Na ongeveer 10 minuten varen kwamen we de eerste dolfijnen tegen, wauw wat super leuk om die beesten eens in het echt/wild te zien. Na nog een stukje varen sprongen de dolfijnen door de lucht en zwommen ze naast de boot. Zo vet, zo leuk en zo bijzonder weer. Na ongeveer twee uur varen en heel veel dolfijnen gezien te hebben en gelukkig na 100 foto's een goede foto te hebben was het tijd om te eten. Ergens in een dorpje (Margereta) werden we afgezet. We moesten een stukje wandelen en bij het eerste blauwe dak zouden we gaan eten. Dus wij wandelen, Pietjeh als gids, eerste blauwe dak gevonden.. Een onbewoond huis.. uhmm dat zal het niet wezen, nou gelukkig na 20 minuten en 30 blauwe daken kwamen we uit bij een huis waar de roti voor ons klaar stond. MMMH wat was dit lekker, eigen gemaakte roti, de lekkerste die ik tot nu toe gegeten heb. De andere helft van de groep had er voor gekozen om ook kaaimannen te spotten. Aangezien wij dat al vaker hadden gedaan dachten we dat we dat niet meer zouden willen. Tot dat Pietjeh vertelde dat ze ook gevangen werden en dat je ze vast mocht houden. Okeee daar gingen we dan ook mee op kaaimannen tour. Iedereen had lange kleding mee en was voorbereid op het moeras en de muggen, maar wij niet. Ach het zal we mee vallen. Wij die boot in en varen maar. Ineens zie ik midden op het water een soort van schans. Volle vaart er tegen aan. Het bleek een soort van brug iets te zijn waar in het midden een balk lag met heel veel modder erop. Iedereen de boot uit en trekken maar aan die boot. De boot naar boven getrokken over het modder stukje en toen weer naar beneden. Iedereen de boot weer in en daar kwamen we uit tussen de planten en water lelies. Geen idee hoe die meneer kon varen daar, maar het lukte. De boot bewoog wat, ik keek achterom en daar stond hij dan met een kaaiman in zn handen. Elastiekje om z'n mond en iedereen mocht hem even vast houden, we noemde hem Kees - Kees de kaaiman. Foto's maken en nog even vast houden. Huppaa daar was nummer twee. Die kaaimannen zijn niet zo slim en erg sloom. De tweede noemde we Kay, Kay de kaaiman. Kay was op het begin erg wild en had er niet zo veel zin in, maar werd gelukkig rustiger. Op de terug weg bij de schans hebben we ze weer vrij gelaten. Toen terug de boot op richting Paramaribo. Daar nog even gezellig een drankje gedaan met de groep, wat een ervaring weer. Ontzettend leuk. Dit was mijn sinterklaas. Bijzonder.

Zondag heerlijk bij het zwembad van het Krasnapolski gelegen. Heerlijk realax en gezellig met de meiden. 's avonds rustig aan gedaan.

Ik vind het leuk om te zien dat de huizen hier ook versiert worden met kerstlampjes. Overal zie je kerstbomen staan. Zo lijkt het toch een beetje of dat het kerst gaat worden. Het blijft gek om met deze tempraturen te denken aan kerst. Op dit moment zit ik in de tuin in een korte broek en een hempje met skyradio aan. Sky hoort nou eenmaal bij deze tijd van het jaar. Heerlijk die kerstmuziek. Toch had ik ook wel graag in Nederland geweest met kerst, om het ultieme kerstgevoel te hebben. Maar goed, dit jaar maar een ander soort kerst.

Ik zou eigenlijk dit weekend weg gaan, maar dat ging niet door voor mij. Nu een heerlijk realax weekendje, zonder alcohol, ook wel eens goed denk ik zo. Vandaag maar aan school en even naar de markt. Dit was mijn verhaal weer even!! Tot snel xxx

1. Annemieke:
    8 december 2015
    Wat een mooie foto's en leuk verhaal. Je gaat straks echt het virus te pakken krijgen van verre landen. Net als Steph wil je dan steeds weer ver ver weg.