Een echte student

1 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Na iets meer dan een week begint er een beetje ritme in te komen. 's Morgens aan school, 's middags zwemmen, eind van de middag nog even aan school en dan 's avonds tijd voor leuke dingen. We proberen ons een beetje aan te passen aan het leven hier. Rustig aan, geen stres. Nou ben ik iemand die graag een planning heb van te voren, wil weten waar ik aan toe ben etc. dus het aanpassen zal bij mij nog wel even duren. Maar goed tot nu toe geniet ik vol op!

Woensdag avond was het tijd voor het eerste feestje. Marceline was om 00.00 jarig dus hadden we er voor gekozen om in een bar af te spreken. Oh ja wel een karaokebar. Ik heb er voor gekozen om niet door de microfoon heen te zingen maar gewoon mee te zingen met de rest. Voor ieders best wil. Maar wat een avond, wat een gezelligheid en wat een leuke mensen. Ik ben ontzettend blij met de groep met wie we zijn. 11 ontzettend leuke meiden. Het is een feest om samen te zijn! De hele avond liedjes gezongen en om 00.00 lang zal ze leven in het Surinaams. Van Guus tot Whitney alles was mogelijk die avond.

Donderdag was het weer tijd voor school. Want vrijdag moesten we ons stuk inleveren. In alle huizen was stres want de opdracht was toch wel iets groter dan verwacht. Veel meiden hebben de hele dag binnen zitten blokken. Gelukkig had ik een goeie planning gemaakt dus heb ik 's middags heerlijk kunnen zwemmen. 's avonds was het weer tijd voor een feestje. Eerst met z'n alle bij Marceline thuis drankjes gedronken en toen naar de Havana. Een club waar echt nog gedanst wordt. Ik heb met open mond staan kijken. Wat een belevenis. Zo veel mensen, mannen en vrouwen die samen salsa dansen, geweldig. Dan besef je even dat wij in Nederland in de club maar beetje raar dansen. Na het salsa dansen kwam er een DJ. De dansvloer droop vol met studenten die eindelijk 'comfortabel' konden dansen. Wat een geweldige avond!

Vrijdag om 13.00u was de dateline voor onze opdrachten. Gelukkig heb ik keurig om 12.55 alles in kunnen leveren en was het tijd voor ontspanning. Samen met Lisette had ik bedacht dat het wel leuk was om een keer naar de markt te gaan. Een overdekte markt. Wij daar heen, vol goeie moed. Boodschappenlijstje mee: Veel groente! Onderweg al twee paar leuke slippertjes gescoord. Komen we daar aan.. is de markt al weg. Op de terug weg kwamen we nog een kraampje tegen. Komkommers en bananen. Ik zou groente mee nemen dus maar een komkommer gekocht. Heerlijk! Thuis gelijk opgegeten. mmmh.
's Avonds hadden we met nog een paar meiden bedacht dat het wel leuk was om een zumba les te gaan volgen. Iedereen vroeg gegeten. Taxi bestelt. Komt de taxi niet op dagen, vervolgens is de taxi dubbel geboekt. Maar goed de aanhouder wint dus wij de taxi in, op naar een lesje zumba. Door het gedoe met de taxi waren we iets te laat. Met de hoop dat we met de Surinaamse mentaliteit toch nog mochten mee doen. Eenmaal aangekomen bij de 'sportschool' blijkt er geen zumba te zijn. Helaas. Maar goed wij wouden sporten dus meneer de taxi chauffeur zou u ons naar een sportschool kunnen brengen. Dat was geen enkel probleem.  Het was een stukje rijden en daar was het dan. Huh? Is dit het? Meneer klopt het wel? Het was een soort van loods met allemaal apparaten en allemaal hele gespierde grote donkere mannen. Bah wat voelde dat ongemakkelijk! Wij naar binnen als witjes. Meneer wij willen graag sporten.. oke. uuhmm,, dat kost dan 25 SRD (6 euro). Wij keken elkaar aan en zeiden dit is wel erg duur bij een andere sportschool betalen we 15 SRD. Meneer gaf aan dat het voor 3x zou zijn dus wij dachten oke prima. Toen we afgerekend hadden bleek die 3x ineens 1x te zijn. Luka gaf aan dat ze het te duur vond en zich opgelicht voelde. Dus wat doen wij, gierige Nederlanders. Meneer mogen wij misschien ons geld terug? Wij vinden het te duur. Oke Oke met moeite kregen we het geld terug (wat een oen hij gaf mij te veel terug). Dus wij weer een taxi gebeld en hup naar huis! Dat was me toch een sportief avondje hahaha! We hebben wel gelachen in ieder geval!

Zaterdag was het tijd voor een dagje rustig aan. Lekker bij Karina en Lisette in de tuin gezeten. Zonnetje, Chillers, Muziek, leuke mensen heerlijk. Een middagje gekletst want 's Avonds was het tijd voor een feestje. Een pool party. Van te voren zag ik er een beetje tegen op. Totaal geen idee wat ik er van kon verwachten. Om 19.00 uur zaten we bij het zwembad met een biertje te kletsen met gezellige mensen. Om 21.45 kwam de partybus ons ophalen. Met ze alle in de bus, kei harde muziek door de straten van Paramaribo. De bus leek volgens Kelly op zo een veewagen, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat een ervaring, echt super leuk. Met de partybus gingen we naar een andere locatie. Daar naar binnen. Om een beeld te schetsen.. Een discotheek met een zwembad er in. Mensen die in Bikini en zwembroeken liepen, op bloten voeten, drankjes, dj's. Een avond die de boeken in kan. Wat een super avond.

Vandaag maar een dagje rustig aan. Dagje zwembad ofzo? Morgen gaat het dan echt beginnen. De eerste afspraak voor school. Hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen weten we nog niet. Afgelopen week stond er in de krant dat onze begeleider van hier ontslagen is.. We hopen morgen meer duidelijkheid te krijg.  Ach en anders zetten we ons eigen onderzoek op. Er zal vast wel en oplossing bestaan.

Zo dat was het weer even.
Tot snel xxx

1. Mama:
    1 november 2015
    Hoi Lieve Kelsey
    Ja jij bent er een de planning en dat heeft je al heel ver gebracht en zal je ook vast en zeker nog erg ver brengen. Maar het leven daar zal niet altijd te plannen zijn en dat weet je nu!!! Feesten hoort er zeker bij. Geweldig wat je tot nu na iets dan een week al mee gemaakt hebt. En wat er allemaal nog komen zal .... Dat onderzoek dat komt vast en zeker allemaal goed daar heb ik totaal geen twijfel over. Ik zeg geniet lekker van het zonnetje wij hebben vandaag een hele kleine wereld (mist).
    Dikke knuffel
  2. Anita Letschert:
    1 november 2015
    Voor iemand die geen reisblog overwoog in het begin, is dit toch wel erg leuk.
    Volgens mij ga je lekker, geniet ervan en succes op school morgen XXX!
  3. Elsbeth:
    2 november 2015
    Hoi Kel,
    Wat een mooie verhalen, en wat herken ik veel.
    Ook ik heb me nog nooit ze wit gevoeld als daar, komt ook omdat het zo raar is dat ze Nederlands spreken.
    Bijzonder land he.
    Heel veel plezier en doe voorzchtig.
    Vind je de surinaamse nassi ook zo lekker???
    Liefs Elsbeth
  4. Assunta:
    3 november 2015
    Toppertje, ga zo door en vooral genieten!