Nog even genieten

27 oktober 2015 - Paramaribo, Suriname

Zo daar zit ik dan, heerlijk in het zonnetje m'n blog te schrijven. Ik begrijp dat het in Nederland ook lekker weer is, wat fijn :)

Zaterdag moesten we bij de huisbaas langs komen om de financiën te regelen. Daar hebben we gelijk fietsen besteld zodat we vanaf deze week lekker kunnen gaan fietsen. Veel studenten in Paramaribo fietsen hier rond. Na dat gesprek zijn we lekker naar het zwembad gegaan. Dit keer naar een ander zwembad. Het zwembad van het Krasnapolsky, gratis non alcoholische drankjes en een lunch. Maar niet echt een sfeer, geen muziek en alleen maar kak mensen. Maar goed wel weer heerlijk de hele dag niks gedaan.

's avonds hadden we het Parbo festival, anders gezegd een bier feest. Het bier bestond 60 jaar dus reden voor een feestje. Voor dat we daar heen gingen zouden we nog een hapje gaan eten. We hadden een tip gekregen om ergens heel lekker  en goedkoop echt Surinaams te eten. Wij de taxi in en richting dat restaurant. Tegen de taxi chauffeur gezegd waar we heen wilden. Hij wist wel waar dat was. TOP. Wij daar naar toe. Komen we aan bij een prachtig Ford. We keken elkaar aan en dachten.. uhm.. zal dit wel goed zijn. Maar goed de Taxi chauffeur zei dat hij wist waar het was, dus wij toch maar naar binnen. (korte broekjes en luchtige jurkjes). Prachtig uitzicht, live muziek, obers die netjes aangekleed waren. Wij dachten dit zal vast niet oké zijn. We krijgen de kaart en zien alleen maar dure gerechten en alles behalve Surinaams. Even de twijfel of we dan maar een drankje zouden doen, maar goed toch maar niet. Luka heeft uitgelegd dat we verkeerd waren en daar gingen we weer. Een paar tentjes verder zat dan 'het restaurant'. Romantische tl buizen, plastic stoelen en midden op straat. Ja precies daar waren wij naar opzoek!  Heerlijk gegeten en hup de taxi weer in richting het Parbo feest.

Vol goeie moed komen wij daar aan. Ons eerste feestje in Suriname. Een feest waar heel Suriname naar toe gaat. Muziek, bier, gezellige mensen, midden in een stadion dat moest wel een super geslaagd feestje worden. Bij binnenkomst kwamen we de klusjes man van ons huis tegen. Hij nam ons mee en bestelde een hele doos vol met koud bier voor ons. Nam ons mee naar voren en stonden letterlijk onder het podium. Bier + een super plek het feest kon beginnen. De twee meiden die nog ontbraken waren ondertussen ook aangekomen, de groep was compleet!  Helaas waren onze verwachtingen meer dan wat het feestje was. Met elkaar hadden we het erg gezellig. Maar de rest van de mensen stonden stil. Biertje in hun hand en beetje kletsen. Iets wat wij totaal niet verwacht hadden. Na ongeveer 3 uur hadden we het wel gezien en zijn we lekker ons bed in gegaan.
Ik heb mij in mijn leven nog nooit zo wit gevoeld. Het was een heel gek en bijzonder gevoel om als 1 van de weinig blank te zijn tussen zoveel duizenden mensen. Ook wel een beetje beangstigend, waarom weet ik niet.. Een gevoel en beeld wat ik niet snel zal vergeten.

Zondag ochtend zijn we gezellig naar de markt gegaan. Niet een markt zoals wij in Nederland gewend zijn maar meer een kofferbak markt. Boven op auto's lagen kleding stukken, maar ook partytenten vol met kleding. Leuk om te zien. Tussen de kraampjes door stonden ze met vers fruit. Een aardige man ging ons elk stuk fruit uitleggen. Leuk om te horen. We hebben een pompelmoes gekocht, maar nog niet gegeten. Wij zijn uiteindelijk beland in de supermarkt waar ik heerlijk mijn magere yoghurt van melkan kon kopen! heerlijk !
's middags zijn we weer lekker naar het zwembad gegaan. Nu naar het andere zwembad want daar was de sfeer toch wel echt een stuk leuker!
's Avonds hebben we gezellig met bijna de hele groep gegeten (12 mensen). Ook onze docent was aanwezig en heeft gezellig een drankje met ons gedaan. Ze is erg gemotiveerd en heeft heel veel zin om met ons op ontdekking te gaan in Paramaribo. Na het eten ben ik nog beland in een kroeg waar het Jazz festival gehouden werd. Met als grote artiest: Nederlanders waarmee het niet gelukt was in Nederland en hier het nog eens gingen proberen. Het was wel duidelijk waarom het in Nederland niet gelukt was...

Maandag heb ik fijn aan school gezeten en de eerste tropische regenbui mee gemaakt. Wat een regen! Maar god wat was dat lekker zeg. Even wat koeler. In plaats van 35 graden nu 32 graden! Maar goed we mogen niet klagen. 's middags lekker op bed gechilld met Karina en Lisette. Het leek wel een zondag.  Voor het eerst niet uit eten geweest, maar thuis bij Karina en Lisette gegeten.

Vandaag ook maar weer school, bah. Vanavond op tijd naar bed. Morgen nieuwe ronden nieuwe kansen. Een beetje tot rust komen voor het weekend dat vol gepland staat met feestjes.

Zo dit was het weer even. Leuk om te lezen dat jullie het leuk vinden om mijn blog te lezen! Voor mij is het leuk als ik terug ben om dit nog eens terug te lezen. Merk tijdens het schrijven al dat je snel dingen vergeet, op deze manier hoop ik voor jullie en voor mij zelf een duidelijk beeld te schetsen van mijn avontuur!

Veel liefs en knuffels van uit het zonnige Suriname x

1. Robbert:
    27 oktober 2015
    Weer erg leuk geschreven en om te lezen dat je zo geniet
    Xx <3
  2. Ada:
    28 oktober 2015
    Hoi Kelsey,

Voor iemand die twijfelde over een blog, ben je heel goed bezig☺ Heel leuk om de verhalen te lezen. Blijf vooral genieten.
    Groetjes
  3. Nathalie:
    28 oktober 2015
    Als ik zo je verhalen lees, heb je het daar hartstikke goed naar je zin. En wat heb je al veel nieuwe ervaringen opgedaan in nog geen week tijd! Leuk ook om te lezen is hoe je het ervaart om in een heel andere cultuur te verblijven. Tussen de regels door lees je ook dat jullie heel "gastvrij" worden ontvangen, dat de lokale bevolking reuzeaardig is.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.
  4. Mireille:
    31 oktober 2015
    heee kels .wat fijn om te lezen dat je het naar je zin heb. ik lees graag je blog. bijdeze nog ff een knuffel van mij. geniet maar lieverd.xx
  5. Assunta:
    3 november 2015
    Heerlijk om te lezen en heel leuk voor later. Fijn dat je het zo naar je zin hebt X