Kerst

28 december 2015 - Paramaribo, Suriname

Kerst, tja kerst. Ze zeggen het. Overal mooie kerst bomen en veel kerst muziek. Van thuis al mooie foto's gekregen van de boom met de cadeautjes er onder. Onder de boom zag ik twee grote cadeautjes liggen. Ik vroeg aan mama wat die cadeautjes waren, maar ze gaf daar niet echt antwoord op. Donderdag kwam er een pakje thuis aan, het geen wat ik besteld had. Ik dacht leuk een wereld kaart te bestellen die je kon open krassen op de landen waar je geweest bent. Belt mama op, omg Kels wij lijken meer op elkaar dan dat je denkt.. Ik hoezo? Nou.. We hebben het zelfde cadeautje gekocht.. Bleek dat zij het zelfde cadeau hadden besteld haha! Wij hadden hier afgesproken om geen cadeautjes te kopen voor kerst omdat we al sinterkerst hadden gedaan.

Kestavond zijn we met het projectgroepje uit eten geweest bij Souposo. Een heerlijke pindasoep weer gegeten. Daar kan ik nou geen genoeg van krijgen, mmmh. En daarna een carpaccio van gerookte zalm, ook deze was fenomenaal. Heerlijk gegeten met de meiden. Na het eten was het tijd om naar de kerk te gaan. De mis begon om 21.30 we hadden tegen elkaar gezegd dat we er op tijd wilden zijn, zodat we nog konden zitten. Rond 21.00u kwamen wij daar aan, liepen de kerk in en wooow de hele kerk zat van voor tot acht vol. Een bijzonder gezicht, zo veel mensen bij elkaar van jong tot oud. Er was dus geen plekje meer om te zitten. In Nederland duurt een mis ongeveer een uur / ander half uur. Hier in Suriname duurt een mis minimaal twee uur. Ik had m'n hakken aan gedaan want ik dacht dat dat leuk was.. Na ongeveer een kwartier was is het al zat ik zag dat de dame naast mij het zelfde dacht dus hup die hakken uit. De mis was heel bijzonder. Vroeger ging ik altijd met het gezin en oma er heen. Het leek heel erg op de mis van Nederland, waardoor het ook best wel dichtbij kwam. Samen met Karina heb ik wel een paar traantjes weg gepinkt. Na de mis voelde het wel een beetje of het echt kerst was. De liedjes, de sfeer, de geur.. Alleen de temperatuur en de mensen om mij heen klopte niet helemaal.  Na de mis snel naar huis, omkleden en hup de taxi in want het was tenslotte donderdag, wat betekend havanna dag. Na heilig doen in de kerk naar dansjes doen in de club. Wat een bijzondere en gezellige avond. Super leuk gedanst en toen lekker m'n bedje in.

Eerste kerstdag ik weet het nog zo goed.. ownee er lag geen konijn op tafel. We hadden afgesproken met de andere meiden rond 13.00u om met z'n alle all you need is love te kijken. Daar zaten we dan in onze joggingbroeken, zonder make-up op de grond op de bank in een kringetje rond de laptop. Zakdoeken in onze handen en kijken maar. Wat een prachtige aflevering weer. Heerlijk zitten huilen en weg zitten zwijmelen bij alle mooie en bijzondere verhalen en natuurlijk van de hond die kei hard op zn baas kwam afrennen. Na all you need was het tijd om naar huis te gaan en te gaan koken. Want we hadden afgesproken bij een paar meiden thuis dat iedereen iets zou maken en zo een heerlijk kerst diner zouden hebben. Ik zou gehaktballetjes in tomaten saus maken. Met de kruiden die we in huis hadden en een beetje improvisatie waren de ballen toch super lekker geworden. Kelly had een heerlijke pasta salade gemaakt en Jay gevulde eieren en ham met augurk. Mmmmmh. Eten gemaakt, snel douche, aankleden en hup de taxi in met ons eten. De meiden hadden de tafel super leuk gedekt echt heel gezellig. Een lange tafel met kaarsjes leuk gedekt en een lekker muziekje aan. Iedereen in z'n zomer/kerst jurk en een man. Arme man met zeven meiden, maar hij had een super avond gehad.  Bijzonder want al het eten dat we gemaakt hadden sloot perfect bij elkaar aan. Een pompoen soep vooraf, wat een beetje smaakte naar roti soep, waarschijnlijk door de kruiden maar even goed super lekker. De salades, balletjes groente als hoofdgerecht. En een heerlijke warme appeltaart met slagroom als toetje. Een heerlijk rood wijntje erbij. En heel veel gezelligheid. Weer een super leuke dag! Na het eten even uitbuiken en karaoke zingen en toen naar de club. Daar nog lekker dansjes gedanst en toen lekker naar bed. Wat en avond, heerlijk.

En toen was het alweer tweede kerstdag. Heerlijk uitgeslapen en een beetje brak van al het feesten van de afgelopen dagen. 'S middags een heerlijke kerst wandeling gemaakt met Kelly en Jay. Helaas begon het te regen dus belande we bij het Krasnapolski. Heerlijk even een bakkie gedaan en een muffin gegeten. Het was tenslotte kerst. Lekker gekletst en toen was het weer tijd om terug te lopen. Thuis allemaal even een uurtje geslapen. Na het slapen was het tijd om ons weer om te kleden en op te maken. Prachtige jurken aan en gaan met die banaan. We hadden afgesproken met in totaal 8 meiden om uit eten te gaan. Van te voren moesten we ons menu door geven. Een heerlijk vier gangen menu. Ik was erg benieuwd hoe het eten zou zijn. Wauw het was geweldig. Als amuse kreeg ik gerookte zalm met tonijn, sla en brood. Voorgerecht: garnalen cocktail met sla. Hoofdgerecht: ossenhaas, broccoli en patatjes. Nagerecht: brownie met ijs en slagroom. Vooral die ossenhaas was geweldig. Maar wat hebben wij genoten van dit avondmaal. Na het eten was het tijd voor een wandeling richting het casino. Onder tussen nog even gestopt bij het I (love) SU bord om even snel een foto te maken. Het casino zat over vol. Niet normaal bijna alles was bezet. Blijkbaar werd de auto verloot die buiten stond. Even snel een spelletje gedaan en toen naar huis.

Het voelde niet echt als kerst maar meer als drie hele gezellige dagen met elkaar. We hebben gelachen, gehuild maar vooral heel veel plezier gemaakt met elkaar. Het was een bijzondere ervaring. Vorig jaar zat ik met kerst in Zuid-Afrika, toen zei ik volgend jaar ben ik zo wie zo thuis met kerst. Na deze kerst zeg ik het zelfde, ondanks dat ik onwijs genoten heb. Maar het ultieme kerstgevoel heb ik toch wel echt alleen thuis. Maar goed, met mij weet je het nooit dus ben zelf wel benieuwd waar ik volgend jaar uithang. Ik had dit vorig jaar ook nooit kunnen bedenken.

De tijd gaat nu wel echt heel snel. Nog maar iets meer dan drie weken.. dan ben ik alweer thuis. Thuis in het 'koude' Nederland waar ik weer moet nadenken wat ik aan doen voordat ik naar buiten ga. Aan de andere kant ook wel weer lekker een beetje kou.

Dit was mijn kerst verhaal.

Heel veel liefs weer en dikke knuffels uit Suriname   x