Zipline - NYE

2 januari 2016 - Paramaribo, Suriname

Wauw wat een avonturen en belevenissen weer deze week! Geweldig. Ik merk wel heel erg dat de tijd nu heel snel gaat. Nog geen een moment heb ik gehad van oh ik ga bijna naar huis, maar dat begint nu wel te komen. De drie maanden zitten er gewoon bijna op. Bizar hoe snel de tijd is gegaan. Ik weet nog dat ik voor het eerst dit huis binnen stapte en dacht, oké hier ga ik dus drie maanden wonen. Nu denk ik, woow over twee en halve week ga ik alweer naar huis. Terug naar het 'normale' leven. Ik zal dan vast nog vaak terug denken aan het mooie avontuur van hier!

Afgelopen maandag was het tijd om lekker bij te komen. Even met de meiden de stad in geweest en ons tripje naar bergen en dal geboekt. De bedoeling was om woensdag mee te gaan met de dag tour, maar deze zat vol. We konden wel dinsdag mee als wij dat zouden willen en dan zouden kunnen. Hier hoef je niet in je agenda te kijken of er iets staat, je kunt gewoon ja zeggen, haha. Dinsdag om half 7 vertrok de bus, dus maandag avond lekker serie gekeken en vroeg naar bed gegaan.

Dinsdag ging die wekker wel heel vroeg. Dat was ik toch niet meer gewend om zo vroeg mijn bedje uit te moeten. Ik had zo een drama nacht achter de rug. Rond kwart voor een 's nachts viel het stroom uit. Nou zou je denken, boeiend je slaapt... nou dat is hier dus niet helemaal zo. Geen stroom betekend geen ventilator wat betekend zwetend in bed. Een paar uur later hoorde ik een paar mannen door de tuin lopen. Wat bleek we hadden en nieuwe huisgenoot boven waar ik niks van wist en die was op zoek naar de schakelaars. Helaas kon hij niks vinden. Toen wij 's morgens weg gingen hadden we nog steeds geen stroom. Dus m'n mooie hoofdlamp weer op om toch nog wat te kunnen zien. Kwart over zes waren wij bij het hotel waar de bus klaar stond voor ons. Hup de bus in en rijden maar. Na iets meer dan een uur kwamen we aan bij bergen en dal. Om 8.15 stond ons avontuur gepland: Ziplinen door de jungle. Op zn Surinaams werden we rond half 9 in ons harnas gehesen, helmpje op en daar gingen we dan. Eerst even oefenen aan een kabel vlak boven de grond om te leren remmen en uitleg wat je moest doen als je ergens stil kwam te hangen. Toen was het tijd om te vertrekken. Eerst een stuk wandelen en klimmen om bij het eerste platform uit te komen. Als snel was weer duidelijk dat ik klein was.. Aan je harnas zat een touw waarmee je aan je katrol gehangen werd. Normaal gesproken sta je gewoon en dan helpt de begeleiding dat ding even er aan te hangen. Bij mij verliep dit iets anders op mn tenen half springend lukte het om vast gemaakt te worden. Al snel werd ik dat kleintje genoemd, tja ben natuurlijk niet anders gewend. Maar wauw wat was dit een ervaring geweldig. Het had 's nachts een beetje geregend waardoor de kabel een beetje nat was. Dit had als gevolg dat we allemaal zwart van de smeer en olie terug kwamen. Eerst dacht ik dat het alleen water was, tot dat ik terug kwam bij het platform waar Kelly stond en mij keihard uitlachte. Ik keek naar haar en begreep toen dat het geen water was maar smeer.. hahaha. Echte meisjes uit de jungle. Het mooiste gedeelte vond ik over de rivier. De gedachte erbij dat daar beneden piranha's zaten en kaaimannen.. Het gaat vrij hard je moet kijken naar het eind punt maar ook nog genieten van het uitzicht. Ik ben zo blij dat ik dit gedaan heb echt wauw. Na het ziplinen was het tijd om even te douche en te realaxe. Daarna werden we opgehaald door een bootje en naar het resort gebracht. Daar hadden we een lunch en een prachtig zwembad. Vanuit het zwembad keek je uit op de rivier. Wat een prachtige mooie plek. En een super lekkere lunch. Dit was puur genieten. Aan het eind van de dag werden we weer terug gebracht met de boot naar de bus en toen weer terug naar de stad. Nog even een bakkie samen gedaan in de stad en daarna heerlijk pizza gegeten bij de pizzahut. Wat een geweldige ervaring was dit. Ik kan niet echt heel goed omschrijven wat het was, maar wauw. haha.

Woensdag was het de dag voor oudjaarsdag.. wat betekend in Nederland dat mama altijd oliebollen bakt. Vorig jaar stond ik samen met mama in Zuid-Afrika in de tuin op de buitenkeuken oliebollen te bakken. Dit jaar dacht ik, oké ik ga de traditie overnemen. Ik ga het zelf doen. Dus olie, rozijnen en mix gehaald. Ik had het laatste pak. Helaas was er niet meer. De mix gemaakt, rozijnen er door heen en toen buiten in de zon gezet om goed te kunnen reizen. Na ongeveer een uur was het tijd om te gaan bakken. M'n eerste oliebol van m'n leven gebakken. En ze smaakte heerlijk. Toch de traditie voortgezet. Verder woensdag rustig aan gedaan en heerlijk uiteten geweest. Mmh echt zo een lekkere pasta gegeten!

Donderdag was het dan oudjaarsdag. Dit was het feest waarvoor je volgens elke taxi chauffeur in Suriname moest blijven. We hadden om half 12 ('s middags)  afgesproken om naar de stad te gaan. Overal waren mensen, tentjes met eten en drinken en heel veel muziek. Midden op straat lag er een duizend klapper. Niet een maar echt heel veel. Om vijf voor 12 begon het geknal door de hele stad tot 12.00 u toen werd er gevierd dat we nog 12 uur de tijd hadden om te feesten in 2015. Wat een feesten en wat een gezelligheid. Het leek wel koningsdag. Op elke hoek van de straat stond een andere feest tent. Ik heb genoten. Ik heb ook kaaiman vlees gegeten haha. Smaakte best wel oké en niet eens naar kip. Rond zes uur hadden we thuis afgesproken met een paar meiden om lekker de top 2000 te luisteren tot 20.00 u ( 00.00 in Nederland). Zo konden we onze familie en vrienden ook gelijk een gelukkig nieuw jaar wensen. Ik had een fles champagne gehaald en heb heerlijk mee geproost op het nieuwe jaar in Nederland. Rond een uur om 21.30 gingen wij de stad weer in. Daar waar wij heen gingen was het net afgelopen dus toen maar naar een andere plek. Daar waren heel veel studenten. Heerlijke drankjes gedronken en toen afgeteld met z'n alle. Zo bijzonder weer met zo veel mensen het nieuwe jaar in. Met deze warmte, heerlijk. Het was een geweldige ervaring. En nu is het alweer 2016, dit jaar is echt omgevlogen. Zo veel mee gemaakt. Bijzondere, leuke maar ook minder leuke dingen. Maar goed, dat hoort er nou eenmaal bij.

Nieuwe ronden nieuwe kansen zeggen we dan maar. In maart worden mijn broers 25 en ik 21, mooie leeftijden voor een goed feestje. Verder hoop ik in juni af te studeren van mijn HBO opleiding. Wat ik daarna ga doen weet ik nog niet precies. Maar wauw wat zou het fijn zijn om dat papiertje te halen! Dat 2016 maar MIJN jaar mag worden. Een belangrijk iets wat ik geleerd heb is dat je je dromen moet volgen en vooral moet genieten van alles wat je mee maakt.

Nog twee en halve week, dan ben ik er weer lieve mensen. Ik heb zelfs alweer over Deen gedroomd.. het gaat de verkeerde kant op haha!

Ik ga weer even genieten. Doeg Doeg.

Heel veel liefs x

1. Ton:
    2 januari 2016
    Hoi kelsey,
    Gaat goed daar met je ,leuk die verhalen.
    Super leuk voor je,en veel beleefd.
    Groetjes en nog veel plezier het laatste stukje. Ton xxx
  2. Robbert:
    2 januari 2016
    Dat 2016 maar jou jaar mag worden mop :) <3
  3. Annemieke:
    7 januari 2016
    Oudjaar zonder oliebollen kan niet he. Wat heb je veel leuke dingen gedaan en mooie dingen gezien. Nu bijna weer naar Nederland. Ook weer heerlijk hoor.
  4. Annemieke:
    15 januari 2016
    Geniet van je laatste weekend Kel. En natuurlijk een hele goede reis terug.