Portugese

21 november 2016 - Lisboa, Portugal

Dat was het dan.. de eerste dag alleen op avontuur na een heerlijke nacht slapen in een super fijn bedje! Eerst rustig wakker geworden, rustig gedouched en aangekleed en toen was het tijd om te gaan. Op zoek naar een ontbijtje. Op een hoekje van een straat vond ik een heel schattig winkeltje waar ze broodjes verkochten. Een heerlijk chiabata broodje met ham en een kopje thee.. voor 2 euro. Prima te doen. Na het ontbijt ginf ik de straat weer op. Werkelijk geen idee waar ik heen moest. Gelukkig kon een aardige mevrouw mij helpen en wees mij richting het water. Jeetje wat zijn de straten hier stijl. Net onderweg begon het toch te regenen dus m'n poncho uit m'n tas gepakt. En hoppa door. Helaas werden de straten ook super glad dus moest voorzichtig doen. Na ongeveer 25 min lopen kwam ik uit bij het water.. de Taag. Daar even rond gekeken en al snel was ik er uit.. een hop on hop of tour want een beetje doelloos door een stad lopen is niks voor mij. Zo gezegd zo gedaan bij een kiosk een ticket gekocht voor 2 dagen en daar kwam de bus al aan. Ik had bedacht eerst het hele rondje te blijven zitten om eens te kijken hoe de stad er eigenlijk uitzag. Super leuk. Ik zag perfect voor in de bus.. oortjes in.. uitleg in het nederlands en heerlijke Portugese muziek tussen door. Veel informatie gehad en een lijstje kunnen maken waar ik heen zou willen.

Na het rondje was het tijd voor een bakkie. Heerlijk in het zonnetje op het terras even een heerlijk kopje koffie gedronken. Toen bij een bakkertje een broodje gehaald en hup de bus weer in.. op naar de eerste bezienswaardigheid. Een prachtige Maria kerk. Na ongeveer drie kwartier rijden kwam ik er aan. De bastelic was tot 3 u gesloten dus besloot ik met een trap naar boven te gaan om te kunnen genieten van een prachtig uitzicht over de stad. Wauw dit was echt even genieten. Daar heerlijk even gezeten en toen rond 3u weer naar beneden. Daar even drie kaarsjes gebrand en nog even genoten van de rust in de kerk.

Vervolgens de bus weer gepakt terug naar de eind halte. Eerst dacht ik nog even een wijntje ergens te gaan drinken maar het begon te regenen en een beetje te schemeren dus toch maar terug naar het hotel. Natuurlijk liep ik weer eens fout maar gelukkig kon een jonge man mij helpen naar de juiste weg! Daar nog even een echt Portugees broodje gekocht bij een bakkertje en toen lekker naar m'n hotel kamer. Daar even gezeten.. lekker gedouched.. en toen was het tijd voor het avondeten.

Ook z'n puntje waar ik nog al tegen op zag. Een beetje in je eentje ergens gaan zitten en eten.. In het hotel had ik gevraagd voor een Italiaans restaurant.. maar het werd Portugees. Een lief klein restaurantje in een zijstraatje trok mijn aandacht. Daar maar naar binnen gegaan. Ik werd ontzettend lief ontvangen. Volgens mij heeft die jongen wel 5x gevraagd of alles naar wens was. Toen ik eigenlijk klaar was om weg te gaan en wilde betalen kreeg ik nog een glaasje port aangeboden. Dat sla ik natuurlijk niet af. Mmh heerlijk!

Nu ben ik weer heerlijk in m'n hotel kamer. Ik blijf mij verbazen.. vandaag wel weer 3 of 4x te horen gekregen dat mensen echt dachten dat ik Portugees of spaans was.. ik geloof dat ik thuis maar eens moet vragen hoe het zit.. naar mijn mening ben en lijk ik gewoon op een kaaskop..

Morgen wil ik graag naar een klooster en naar een monument voor de zeevaart van vroeger. Er is namelijk genoeg te zien in deze prachtige stad. Vandaag weer over een drempel gestapt door alleen uit eten te gaan.. het viel achteraf gelukkig wel mee!!

Nu lekker douche en dan slapen! Morgen weer een nieuwe mooie dag!

Heel veel liefs van mij xx