Van schil naar melk

12 november 2015 - Paramaribo, Suriname

Wat een een week, wat een avonturen! Vorige week onwijs genoten in Havanna en de dag erna in de club. Na twee dagen uitgaan en een lekkere Borgoe gedronken te hebben was het zaterdag en zondag tijd om bij te komen. Twee dagen lekker rustig aan gedaan, beetje gezwommen en gekletst. Zondag ochtend naar de kerk geweest in de hoop dat er zo een hallelouja kerk zou zijn. Helaas. Wel een mooie dienst en een prachtige kerk van binnen. Alles is gemaakt van hout. De mis was goed te volgen, omdat er gewoon Nederlands gesproken werd.

Maandag was het weer tijd om wat aan school te doen. We hadden een afspraak met onze opdrachtgever om ons gemaakte interview even door te nemen. Ze was erg positief en had s'middags wel gelijk tijd om het bij haar af te nemen. Om 12 uur hadden we afgesproken. Wij keurig om 11.55 voor de deur. Nou dames het loopt uit, kom over een uur maar terug. Wij terug om 12.55. De deur zat nog dicht. Dus maar wachten. Om half 2 kwam mevrouw naar buiten. Hup wij dat interview afgenomen. Dit is een typische Surinaamse mentaliteit, jij wilt wat van mij.. dan wacht je maar even.  Naja prima wij hebben onze informatie dus tijd om te gaan. S'middags lekker rustig aan gedaan en s'avonds lekker op tijd me bedje in.

Dinsdag konden we niet zo veel doen voor het onderzoek, dus hadden we afgesproken bij het zwembad. Ik zou daar lekker gaan lunche dus een heerlijke salade bestelt. Helaas viel deze salade verkeerd en werd ik onwijs misselijk met mega buikkrampen. Bah. Snel naar huis en m'n bedje in gegaan. Uurtje geslapen, cola gedronken (medicijn van oma) en wat gegeten, want s'avonds was het weer tijd om te dansen. Tijdens het dansen voelde ik mij steeds een stukje beter. Weer anderhalf uur gelachen en genoten. Nieuwe pasjes geleerd + leren draaien.. Best ingewikkeld allemaal! Na het dansen hadden we afgesproken om nog even en drankje te doen bij Zus en Zo. Veelste gezellig weer. In de club was er een feest: Echte meisjes uit de jungle. Ach 1 drankje en een dansje doen en dan naar huis. Het was weer een top avond. De dansvloer stond vol met stagiaires, onwijs gelachen en lol gemaakt.

Woensdag lekker uit geslapen. Toen Karina geappt om te vragen of zij al plannen had. Ja ze zou gaan zwemmen. Dus hup m'n bikini aan, jurkje aan en naar haar. Een vriend van haar was daar ook en die had bedacht om wat leuks te gaan doen. White beach moest geweldig zijn. Dus wij de auto in. Ongeveer een uurtje gereden en daar was het dan. Een prachtig zandstrand aan de Suriname rivier. Een middagje heerlijke genoten, geen lawaai, lekker rustig en onwijs gezellig. Na een paar uurtjes daar geweest te zijn was het tijd om naar huis te gaan. Onderweg bij een tankstation nog een kapsalon gegeten, voor het eerst van m'n leven. Op zich wel lekker. En toen naar huis. Door de indrukken van deze dag dood moe in bed beland en heerlijk geslapen.

Vanmorgen hadden we een fietstochtje gepland. Samen met Luka, Lisette en Jolien ging ik op avontuur. Hup de fiets op en richting de pont. Naja pont een bootje. Met het bootje naar de overkant om daar weer heerlijk verder te fietsen. Als eerst zijn we naar Nieuw-Amsterdam gefietst. Een ford van vroeger. Prachtig mooi met palmbomen en kanonnen. Op de grond vonden we een gele kokosnoot. Niemand van ons had dit ooit gezien dus wij een schudden. Ja hoor er zat melk in. Een gaatje geboord met het zakmes van Lisette, maar al wat kwam was geen kokosmelk. Jolien bedacht ineens dat het misschien wel een schil was die er om heem zat. Dus wij heel veel moeite doen om dat er af te krijgen maar het lukte niet. Tot dat er een man en vrouw langs kwamen die tegen ons gingen praten. Zij kwamen ook uit Nederland. De meneer bood aan om even te helpen. De schil heeft hij er afgetrokken. Onder die schil zat dus de kokosnoot zoals wij hem kennen, bruin.. Daar een gaatje in geslagen en eindelijk konden we dan een slokje kokosnoot melk drinken. Zo blij als kleine kinderen. Daarna hebben we hem open gebroken en het vruchtvlees gegeten. Wat waren we trotst. Vol energie weer de fiets op. Na ongeveer 3 kwartier fietsen kwamen we bij een plantage terecht. Het bleek een oude suiker/rum fabriek te zijn. Een man vroeg waar we heen gingen en zei dat hij ons wel een rondleiding wou geven. Een biertje als dank zou genoeg zijn. Oké wij achter die meneer aan, want zonder hem mochten we niet het terrein om i.v.m. de bijen. Alsof hij die weg zou kunnen jagen, maar goed hij ging mee. Na een korte rondleiding over het terrein was hij klaar met z'n verhaal. We hebben hem 10 SRD (€2,50) gegeven en zijn weer verder gegaan. De twijfel was of we via Alkmaar terug zouden fietsen of de zelfde route terug. Na wat na vragen bleek de route via Alkmaar nog 30 km te zijn, dus hebben we besloten om weer gewoon terug te fietsen. Hup op naar de pont, met het bootje weer over, om vervolgens nog even snel een boodschap te doen. Aangekomen in de supermarkt horen we mega hard geluid op het dak.. uhmmm regen. Naja goed wij rustig boodschappen gedaan. De regen hield maar niet op. Luka zag weer een avontuur dus hup door stromende regen op de fiets naar huis. De eerste druppels zijn het ergst daarna was het best te doen. Zingend door de straten zijn we naar huis gefietst. In 1 straat moest ik remmen voor een auto, ik stapte af en stond tot m'n knieën in het water, verloor mij slipper, maar god wat hadden we een lol. Hup de fiets weer op en het laatste stukje naar huis. Helemaal doorweekt, maar wat een avontuur!

Vanavond mag ik weer een avondje dansles volgen. Daarna is het weer tijd voor Havanna. Morgen ga ik samen met nog een paar op trip. Drie dagen de jungle in. Slapen in een soort resort . We gaan wandelen door de jungle, krokodillen en pirangas vang, maar boven al genieten van alles wat we daar weer gaan mee maken. Dit betekend ook dat ik 3 dagen geen bereik heb. Zondag avond of maandag zal ik deze avonturen met jullie delen.

Zo dit was het weer even. Een week met zo veel nieuwe indrukken en ervaringen. Ik geniet.

~Happiness is not a destination it's a way of life~

1. Esther:
    13 november 2015
    Wauw Kels, wat die jij véél in een week..! Echt super leuk om te lezen dat je zo geniet.
    Héééél veel plezier in de jungle de komende dagen. Ben nu al benieuwd naar de blog die daar over gaat ;-)
  2. Assunta:
    25 november 2015
    Net een bakkie gehaald bij mama en nu even lekker je blog lezen. Liep al weer achter! Meid wat schrijf je leuk en fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Genieten X