Yaw Yaw / Isadou

15 november 2015 - Nieuw Amsterdam, Suriname

Wauw, dit was super! Weer een avontuur om nooit te vergeten. Vrijdag ochtend om 9 uur moesten we ons melden bij 't Vat. Daar zouden we opgehaald worden met een bus. De groep was niet zo groot, met z'n 8e, een gids, een kok en een chauffeur gingen we op reis. Ongeveer 4 uurtjes moesten we rijden. Onderweg alleen maar groen gezien. Wat een prachtige natuur, zo veel bomen. Het wegdek was niet heel best, zo veel gaten in de weg en random bergen zand. Na ongeveer 4 uur hield de weg op en kwamen we in een 'haven' terecht. Een stukje land waar allemaal korjalen lagen. Met alle spullen en iedereen gingen we zo een korjaal in. Dood eng! Een wankel bootje wat lijkt op een kano met een motor er achter. In de bus was vertelt dat er in het water kaaimannen zwommen en piranha's. Je kunt wel bedenken dat mijn hartslag op 180 zat. We moesten 45 min varen op een mooie rivier, met her en der een steen in het water. Het was een avontuur op zich. Na ongeveer drie kwartier varen en doodsangsten uitgestaan te hebben kwamen we aan bij ons verblijf. Een prachtig eiland, met een beeldschoon uitzicht. Je kent het wel zo een natuurfilm met rustgevende muziek, water dat langs een stroom versnelling gaat en prachtige groene bomen met hier een daar een vogel dat over het water vliegt. Echt wauw. Met 6 meiden sliepen we op 1 grootte slaapzaal. Allemaal ons eigen tweepersoonsbed. Prima verblijf. 's middags was het tijd om bij te komen van de reis en lekker te zwemmen in de rivier. Bij de stroomversnelling zouden geen enge beesten zitten, dus met ze alle daar gezeten. Het leek wel een jacuzzi! Rond 7 uur gingen we aan tafel er was heerlijk gekookt voor ons. Zoute soep stond op het menu. Heerlijk. Na het eten hebben we gewandeld over het eiland. Nog geen 100 meter van het huis af vonden we een vogelspin. Iedereen heeft hem stoer vast gehouden. Pfoe wat een spanning, maar wauw super vet! Na dit avontuur zijn we met z'n alle rond het kampvuur gaan zitten. De hele avond liedjes gezongen en genoten van alles. De mannen hadden bedacht dat het bij de rivier heel mooi was om sterren te kijken. Dus hup met z'n alle naar beneden en op de stenen gaan liggen. Ik kan het met woorden niet omschrijven hoe mooi dit was! Zo veel sterren en de geluiden van de natuur erbij, echt wauw. Ik werd er stil van. Grote beer, kleine beer, steelpannetje, weet ik veel, alles was te zien, geweldig.  Na alle indrukken 'lekker' naar bed gegaan.

Wat een drama nacht. Een angst gevoel van binnen. Bang dat er iemand of iets binnen zou komen. Bah. En waarom? Ik zou het niet weten. De volgende ochtend om 8 uur zaten we met z'n alle aan het ontbijt. Een heerlijk eitje met een kopje thee!  Rond 10 uur zijn we weer de boot in gestapt om de jungle in te gaan. Samen met de gids zijn we de jungle in gegaan. Er werd veel uitgelegd over de natuur en over bomen etc. Na ongeveer een uur lopen moesten we ineens allemaal blijven staan. We keken elkaar angstig aan. Voor ons lag er een giftige slang op de grond. Een van de gevaarlijkste dieren uit het oerwoud. Ik zou hem zelf nooit herkend hebben, het leek precies op een takje. De gids heeft hem ver weg gegooid, zodat wij verder konden lopen. Verder heb ik aapjes gezien en heel veel verschillende insecten. Het mooiste was de blauwe vlinder die we zagen. Vel blauw in zo een mega groen bos, wauw. Na twee uur gewandeld te hebben werden we opgehaald en terug gebracht naar ons eiland. Daar stond er een heerlijke lunch voor ons klaar. Vis in gember saus, mmmmh, zo lekker! Na het eten lekker gechilld en rond 5 uur zijn we naar een echt jungle dorpje gelopen. Mensen die leven in houten huisjes gemaakt van hout en bladeren. Een indrukwekkend gezicht. Bizar als je het vergelijkt met hoe wij leven. In het dorp ben ik verliefd geworden. Ik had beloofd het niet te doen, maar het is gebeurt! Wauw, die kindjes zijn zo leuk, zo lief! Zo een kleintje met staartjes en een witte luier om. zo leuk, had der bijna mee genomen, maar heb der maar bij haar mama gelaten! Ik vond het erg leuk /interessant om te zien hoe andere mensen leven. Heel primitief, maar daar in tegen wel met een telefoon rond lopen.. Na de dorp wandeling was het weer tijd om te chille. Rond 8 uur aan tafel, patat met koolsalade en kip van de bbq. Weer heerlijk gegeten! Na het eten begon het te onweren. Best mooi gezicht daar! Gelukkig hield het snel op want om half 10 hadden we afgesproken om met een bootje de rivier op te gaan, op zoek naar kaaimannen. Met z'n alle weer die wankel boot in, hartslag 180, zaklamp aan en op zoek naar oogjes. Na nog geen 2 minuten varen van ons huisje vonden we de eerste kaaiman! Wat een adrenaline, wat een prachtig beest! Iedereen wou graag de kaaiman zien dus hup met z'n alle naar 1 kant van de boot, NEEEEEE jongens terug straks valt de boot om!! We hebben een hoop gelachen, met een hoge hartslag. Na ongeveer een uur varen en 20 kaaimannen gezien te hebben zijn we terug gegaan naar het eiland. Met z'n alle rond het kampvuur samen met mensen uit Suriname. Samen met deze mensen een paar liedjes gezongen en daarna de stoelendans. Een pan onderste boven met twee stokjes, vrouwen die schreeuwen (oeheoehoeheoe) en er was muziek. Geweldig, wat hebben we gelachen! Na de prachtige stoelen dans hebben we ons drankje mee genomen naar de stenen + kaarslicht en zijn we met onze eigen groep opnieuw sterren gaan kijken. Opnieuw sprakeloos, zo mooi! Na wat drankjes en een hoop gezelligheid ben ik lekker naar bed gegaan.

Deze nacht heb ik heerlijk geslapen. 's morgens om 9 uur aan  het ontbijt met z'n alle. Na het ontbijt was het tijd om in te pakken en nog even te genieten van de prachtige natuur. Heerlijk met de meiden zitten kletsen. Rond 12 uur gingen we weer aan tafel en kregen we nasi met kip. Ja alweer kip haha! En weer heerlijk. Na het eten was het tijd om te gaan. Alle spullen weer de boot in en terug naar het vaste land. Weer 45 minuten billen knijpen en zuchten, maar de tocht weer overleefd. Daar stond de bus voor ons klaar en begon onze reis naar Paramaribo. Na 4 uurtjes rijden waren we weer terug in de stad.

Ik ben zo blij dat ik deze trip heb gedaan. Eindelijk heb ik een beetje kunnen zien in welk land ik nou eigenlijk ben. De stad hier is anders als thuis, maar het blijft een stad. Veel dingen zijn westers hier. Daar midden in de jungle merk je toch wat meer het verschil. Alleen al dat er overdag geen stroom is. Pas vanaf 7 uur wanneer het donker wordt gaan de lampen aan. Warm water bestaat niet. Ik ben weer een beetje meer gaan waarderen hoe goed ik het eigenlijk heb. Daarnaast zie je in de rivier op een stukje vrouwen de afwas doen, een bochtje verder staan mensen hun kleding te wassen en nog een stukje verder staat iemand in het water te plassen. Bizar. Maar deze mensen leven zo.  Ik heb echt genoten van dit prachtige avontuur en kan niet wachten op het volgende tripje! Deze staat eind november gepand!

Zo dit was mijn weekend! Morgen weer tijd voor school!

~ Avonturen beleef je door te doen ~

1. Robbert:
    16 november 2015
    Super leuk verhaal weer schat.
    Lijkt me een prachtige ervaring xx
  2. Annemieke:
    16 november 2015
    Wat een leuk weekend. Veel foto's gemaakt ?? Denk het wel hè. Geniet ervan, tijd gaat snel.
  3. Peter&Desiree:
    20 november 2015
    Ik zie het weer helemaal voor mij. Er in niets verandert. Deze week wad er een programma op t.v. andere tijden over het Suriname van toen en dat lijkt nog het zelfde als toen ik er wat en hoe het op jou foto's in en hoe je het in je verhalen beschrijft. De tijd lijkt te hebben stilgestaan. Leuk om het weer terug te zien, vooral het binnenland. P&d
  4. Assunta:
    25 november 2015
    Geweldig! Als je schrijft neem je me helemaal mee. Fijn dat je het zo naar je zin hebt X